Schets van de toekomstige
inrichting van de bedienings
ruimte.
zich als een rustige horizontale laag verplaatst,
is niet gepoogd enig onderscheid aan te geven
tussen de systemen 1 en 2, respectievelijk 3 en 4
onderling.
Voor de jachtensluizen is ook zo'n analyse ver
richt. Gezien de kleine kolkinhoud van de jach
tensluizen is het zoutbezwaar door deze sluizen
natuurlijk veel kleiner dan dat van de duw-
322
vaartsluizen. Zonderterugwinnen van zoet wa
ter bedraagt het zoutbezwaar van twee jach
tensluizen bij elk 20 schutcycli per dag 0,2 kg/s
Cl", en het zoetwaterverlies 1,2 m3/s. Daarom is
besloten de jachtensluizen niet uit te rusten met
enig systeem waarbij de grenslaag gedurende
het uitwisselen wordt gevolgd.
Mede op grond van de in het bovenstaande ge
noemde analyse is besloten de definitieve be
slissing over het besturingssysteem nog enige
jaren uit te stellen, gezien de huidige onnauw
keurige cijfers over het effect van het zoutbe
zwaar en het zoetwaterverlies op de bekkens.
Intussen worden in het betonwerk de benodig
de voorzieningen aangebracht om eventueel in
strumenten in de kolkte kunnen plaatsen om de
grenslaag te volgen. Tevens worden er in de
riolen van de duwvaartsluizen voorzieningen ge
troffen om debietmeters te installeren.