Schets van de toekomstige inrichting van de bedienings ruimte. zich als een rustige horizontale laag verplaatst, is niet gepoogd enig onderscheid aan te geven tussen de systemen 1 en 2, respectievelijk 3 en 4 onderling. Voor de jachtensluizen is ook zo'n analyse ver richt. Gezien de kleine kolkinhoud van de jach tensluizen is het zoutbezwaar door deze sluizen natuurlijk veel kleiner dan dat van de duw- 322 vaartsluizen. Zonderterugwinnen van zoet wa ter bedraagt het zoutbezwaar van twee jach tensluizen bij elk 20 schutcycli per dag 0,2 kg/s Cl", en het zoetwaterverlies 1,2 m3/s. Daarom is besloten de jachtensluizen niet uit te rusten met enig systeem waarbij de grenslaag gedurende het uitwisselen wordt gevolgd. Mede op grond van de in het bovenstaande ge noemde analyse is besloten de definitieve be slissing over het besturingssysteem nog enige jaren uit te stellen, gezien de huidige onnauw keurige cijfers over het effect van het zoutbe zwaar en het zoetwaterverlies op de bekkens. Intussen worden in het betonwerk de benodig de voorzieningen aangebracht om eventueel in strumenten in de kolkte kunnen plaatsen om de grenslaag te volgen. Tevens worden er in de riolen van de duwvaartsluizen voorzieningen ge troffen om debietmeters te installeren.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 28