e zijn kraagstukken toegepast tot N.A.P. - 4 m.
e bestaan uitfilterweefsel met rietmat, voor-
z en van een roosterwerk van wiepen. De kraag-
s ukken werden na hoogwater aan de perkoenrij
vastgemaakt, waarna men ze liet verebben. Met
t et vallen van het water werd stortsteen op het
s eeds verder droogvallende kraagstuk gelost.
E oven de teenconstructie kon nu de mijnsteen
c ader profiel worden gebracht. Voordat de be-
t nblokken konden worden geplaatst moest
n >g een laagje gebroken grind worden aange-
b acht om de oneffenheden in de mijnsteenlaag
o a te vangen. De betonblokken werden met be
lt tip van een brede tang met 8 stuks tegelijk in
d ie fasen gezet.
C p de taluds die in de toekomst weer verdwij-
n ;n of worden gewijzigd, is tot N.A.P. 4 m
s ortsteen aangebracht op een laag mijnsteen
e een filterweefsel.
C 3 koppen van de havendammen zijn van
f* A.P. 1 m tot N.A.P. 4 m verdedigd met
P rrtugese granietblokken. Het plaatsen van de-
z blokken is het handwerk van de steenzetter.
C :ze blokken werden hier toegepast, omdat
n et betonblokken niet zo goed gebogen vlak-
k n met een korte straal kunnen worden ge-
n aakt.
V >or de koppen van de havendammen zijn, be-
n den N.A.P. - 4 m, zinkstukken aangebracht.
Z bestaan uitfilterweefsel met een roosterwerk
v n wiepen en een rijshoutvulling, waardoor ze
w it meer stijfheid en een groter drijfvermogen
h bben dan de eerder genoemde kraagstukken.
D zinkstukken zijn na het afzinken bestort. De
o erige taluds op het werkeiland zijn afgedekt
rr ?t een laag klei, die werd gewonnen ter plaat-
si van het voormalige schor ten noorden van de
B ïhse brug in het tracé van het Spuikanaal
B th.
D klei werd met auto's getransporteerd over de
di artoe verbrede westelijke kanaalweg en on-
d< de Kreekrakbruggen geladen in schepen. Op
h( eiland werd de klei met behulp van een drij-
vt ide kraan via een trechter op dumpers gela-
de n, en in het werk gebracht. Ten slotte zijn op
ht eiland enkele werkwegen en in de haven
tv ?e aanleginrichtingen gemaakt, terwijl kleibe-
kl< dingen en werkterreinen werden ingezaaid
te en verstuiving.
E\ luatie
Ht werkeiland in de Oesterdam werd uitge-
vo rd volgens een door de aannemer voorge-
stf de alternatieve werkwijze. In het oorspron-
ke jke plan was de aanleg voorzien van een
mi nsteenkade aan de noordkant van de weste-
lijl 1 havendam en rond de werkhaven. Achter
di' kade moest dan zand worden gespoten, tot
Z ANDAANVULLING MET
CUTTERZUIGER
PROFIEL NA HERSTEL ZETTINGSVLOEIING
Fig. 4. Profiel ter plaatse van
een herstelde zettingsvloeiing.
N.A.P. met een talud van ongeveer 1 20, dus
een stabiel strandprofiel. De alternatieve werk
wijze hield het weglaten van de mijnsteenkade
in, zodat ook aan de werkhavenzijde tot N.A.P.
een strandprofiel werd opgespoten. Naderhand
moesten de toeleidingsgeul en de werkhaven
worden gecutterd, voor een deel in vers gespo
ten zand.
Het uitsparen van een kleine 200 000 ton mijn
steen woog ruimschoots op tegen het twee keer
verplaatsen van het zand dat in eerste aanleg op
de plaats van de toeleidingsgeul en de werkha
ven terecht kwam. Voor het cutteren van de ta
luds werd mijnsteen bovenaan ophettaludge-
zet in een hoeveelheid die ongeveer overeen
kwam met de hoeveelheid die nodig was voor
het uiteindelijke profiel. Dit had het voordeel dat
bij het optreden van een instabiliteit in het talud
vanzelf een mengsel van zand en mijnsteen zou
339