e zijn kraagstukken toegepast tot N.A.P. - 4 m. e bestaan uitfilterweefsel met rietmat, voor- z en van een roosterwerk van wiepen. De kraag- s ukken werden na hoogwater aan de perkoenrij vastgemaakt, waarna men ze liet verebben. Met t et vallen van het water werd stortsteen op het s eeds verder droogvallende kraagstuk gelost. E oven de teenconstructie kon nu de mijnsteen c ader profiel worden gebracht. Voordat de be- t nblokken konden worden geplaatst moest n >g een laagje gebroken grind worden aange- b acht om de oneffenheden in de mijnsteenlaag o a te vangen. De betonblokken werden met be lt tip van een brede tang met 8 stuks tegelijk in d ie fasen gezet. C p de taluds die in de toekomst weer verdwij- n ;n of worden gewijzigd, is tot N.A.P. 4 m s ortsteen aangebracht op een laag mijnsteen e een filterweefsel. C 3 koppen van de havendammen zijn van f* A.P. 1 m tot N.A.P. 4 m verdedigd met P rrtugese granietblokken. Het plaatsen van de- z blokken is het handwerk van de steenzetter. C :ze blokken werden hier toegepast, omdat n et betonblokken niet zo goed gebogen vlak- k n met een korte straal kunnen worden ge- n aakt. V >or de koppen van de havendammen zijn, be- n den N.A.P. - 4 m, zinkstukken aangebracht. Z bestaan uitfilterweefsel met een roosterwerk v n wiepen en een rijshoutvulling, waardoor ze w it meer stijfheid en een groter drijfvermogen h bben dan de eerder genoemde kraagstukken. D zinkstukken zijn na het afzinken bestort. De o erige taluds op het werkeiland zijn afgedekt rr ?t een laag klei, die werd gewonnen ter plaat- si van het voormalige schor ten noorden van de B ïhse brug in het tracé van het Spuikanaal B th. D klei werd met auto's getransporteerd over de di artoe verbrede westelijke kanaalweg en on- d< de Kreekrakbruggen geladen in schepen. Op h( eiland werd de klei met behulp van een drij- vt ide kraan via een trechter op dumpers gela- de n, en in het werk gebracht. Ten slotte zijn op ht eiland enkele werkwegen en in de haven tv ?e aanleginrichtingen gemaakt, terwijl kleibe- kl< dingen en werkterreinen werden ingezaaid te en verstuiving. E\ luatie Ht werkeiland in de Oesterdam werd uitge- vo rd volgens een door de aannemer voorge- stf de alternatieve werkwijze. In het oorspron- ke jke plan was de aanleg voorzien van een mi nsteenkade aan de noordkant van de weste- lijl 1 havendam en rond de werkhaven. Achter di' kade moest dan zand worden gespoten, tot Z ANDAANVULLING MET CUTTERZUIGER PROFIEL NA HERSTEL ZETTINGSVLOEIING Fig. 4. Profiel ter plaatse van een herstelde zettingsvloeiing. N.A.P. met een talud van ongeveer 1 20, dus een stabiel strandprofiel. De alternatieve werk wijze hield het weglaten van de mijnsteenkade in, zodat ook aan de werkhavenzijde tot N.A.P. een strandprofiel werd opgespoten. Naderhand moesten de toeleidingsgeul en de werkhaven worden gecutterd, voor een deel in vers gespo ten zand. Het uitsparen van een kleine 200 000 ton mijn steen woog ruimschoots op tegen het twee keer verplaatsen van het zand dat in eerste aanleg op de plaats van de toeleidingsgeul en de werkha ven terecht kwam. Voor het cutteren van de ta luds werd mijnsteen bovenaan ophettaludge- zet in een hoeveelheid die ongeveer overeen kwam met de hoeveelheid die nodig was voor het uiteindelijke profiel. Dit had het voordeel dat bij het optreden van een instabiliteit in het talud vanzelf een mengsel van zand en mijnsteen zou 339

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 45