kreekraksluizen
schelde - rijnverbinding
doorlatend gedeelte
damvak zuid oesterdam
i >e Markiezaatskade ingetekend
i de bestaande situatie.
g.2. Compleet afsluitende
r am, een mogelijkheid voor de
I larkiezaatskade.
g.3. Doorlatende dam, ge-
i ozen voor de kade door het
uitgat.
hg. 4. Dwarsprofiel van de
c verige damvakken.
nige bezwaren in verband met de kans op
verstroming is gekozen voor een ontwerp met
I ige damvakken met een kruin op N.A.P.
4,0 m en een sluitkade op N.A.P. 3,5 m.
I e sluitkade kan pas worden aangelegd als in
t et sluitgat eerst een bodembescherming is
aangebracht. Het sluitgat, met een gemiddelde
bodemligging op N.A.P. -3 m, krijgt een lengte
van 800 m. Een verticale geleidelijke sluiting zal
de scheepvaartkundige problemen op de Schel-
de-Rijnverbinding tot een minimum beperken.
Dwarsstromen van 1,0 a 1,5 m/s kunnen bij eb
nog wel optreden. Om de scheepvaart veilig te
kunnen afwikkelen zal daarom een begeleiding
worden ingesteld in de periode voor en tijdens
de sluiting.
De gekozen sluitingsmethode is ook uit water
bouwkundig opzicht gunstig, omdat de maxi
male snelheden in het sluitgat beperkt blijven
tot 3,0 a 3,5 m/s. Daardoor kan van relatief lichte
stortsteen met een stukgewicht van 60 a 300 kg
gebruik worden gemaakt. De sluitkade moet
hiermee in lagen met een maximale dikte van
0,5 m worden opgebouwd. Ten behoeve van de
stabiliteit van de sluitkade bij zware stormen
345