tracé van de kering moest wor den weggehaald, is nu verwij derd. De dustpanzuiger kon worden afgevoerd. Medio oktober 1980 is op nieuw gestart met het aanvul len van het cunet. In november werd een tweede hopperzui ger ingezet. Besloten werd het grove Noordzeezand te ver vangen door matig fijn tot grof zand uit de Oosterschelde. Men verwacht in februari 1981 gereed te komen met de hop perwerkzaamheden. Het verdichten werd begonnen in de stroomgeul Hammen. Verscheidene stagnaties wa ren er de oorzaak van dat niet steeds met vier trilnaalden kon worden gewerkt. Er zijn inmid dels extra motoren bijge plaatst voor het aandrijven van de vibratoren. Vanwege de onvoldoende ver dichtingsresultaten is besloten voortaan een stapafstand van 4 meter aan te houden, in plaats van 5 meter. Begin oktober is grondonder zoek verricht naar de verdichte gebieden in de Hammen. Twee pijlervakken bleken op nieuw behandeld te moeten worden. Voor de opbouw van de drem pel is regelmatig breuksteen aangevoerd, die wordt opge slagen op het damvak Geul. Uit twee Duitse groeven wordt steen aangevoerd met rivier duwbakken van ongeveer 2500 ton. In het afgelopen halfjaar in 150000 ton breuksteen op deze wijze binnengekomen. De breuksteen uit de Finse groeve wordt aangevoerd op zee-pon tons van 20 000 ton. Tot nog toe werd vanuit Finland 70 000 ton aangevoerd. De hal van de filtermattenfa- briek is voor een groot gedeel te al voorzien van dak- en wand- beplating. De verlichting is bijna gereed. De kettingplaten- vloeren zijn geïnstalleerd. Bin nenkort wordt begonnen met het inregelen van de gelijk loop van de verschillende ba nen. In de fabriekshal worden on dertussen doseerinstallaties aangebracht. De korvenloods is gereed, en de korventran- sporteurs geplaatst. De silo's met hun opvoer- en transport banden zijn, op de elektrische aansluitingen na, klaar. Men brengt thans terrein- en wegverhardingen aan. De voor de loswal benodigde geprefa briceerde betonnen elementen zijn aanbesteed; dit is het laat ste onderdeel van het beton werk. Met het stortklaar maken van de fundering voor de wiggen- loods is een begin gemaakt. Op 23 december werd de bouw van de afmeer- en op- schoonponton opgedragen aan de scheepswerf De Mer- wedete Hardinxveld. Dit werk tuig moet met zijn 28,5 m bre de zuigmond het zand verwij deren van de fundering van de pijlers. Tegelijk dient het als af- meerponton voor het hefschip dat de pijlers gaat plaatsen. In Schelphoek worden proe ven uitgevoerd met funde- ringsmatten, om de aansluiting op de bodem na te gaan. Ook in de stroomgoot bij Lith wordt hiernaar onderzoek gedaan. Ook de rolstrooier, die de ne gatieve overlap tussen de fun- deringsmatten moet vullen, werd te Schelphoek beproefd. Te Kats werd met succes als laatste controle op de funder ingsconstructie een oprolproef uitgevoerd. De bouw van de pijlers verliep geheel volgens de planning. Er zijn nu 44 pijlers in aanbouw, waarvan er 15 volledig op hoogte zijn gekomen. 352

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 58