)e fundering van de stormvloedkering in de osterschelde moet verscheidene functies ver- ullen, zowel grondmechanische als hydrauli- che. Grondmechanisch is de eis dat de funde- ng de grote horizontale en verticale krachten noet kunnen opnemen, die de gesloten kering nderstormomstandigheden zal ondergaan. De ervormingen mogen daarbij zowel in horizonta- 3 als in verticale zin slechts klein zijn. De krachten ie we hier op het oog hebben zijn het gevolg an de vervalbelasting en de golfbelasting, die nder de ontwerpcondities via de schuiven, de ijlers en de drempel naar de ondergrond die- ien te worden overgebracht. )e hydraulische functie van de fundering be- taat voornamelijk in het vasthouden van het nderliggende zand. In de bouwfase kan de sta- iliteit van dit materiaal worden aangetast door e overtrekkende stroom, terwijl in de eindfase door de verval- en de golfbelasting over de ke ring verhangen in de ondergrond worden opge wekt, die weer waterstromingen tot gevolg heb ben die onder bepaalde omstandigheden in staat zijn zandkorrels in beweging te brengen. Bij doorgaand transport kan dit resulteren in ongelijkmatige zettingen, met scheefstand van de pijlers tot gevolg. Bij het sluiten van de ke ring zou dat kunnen betekenen dat één of meer schuiven niet meer of niet volledig gesloten zouden kunnen worden. In zo'n situatie - bij de ontwerpers bekend als 'de weigerende schuif' - ontstaat een complex stroombeeld met zeer ho ge snelheden en grote wervels. Het ontwerp van de toplaag van de drempelcon structie en de stortebedden is voornamelijk be paald doordat rekening is gehouden met de weigerende schuif'. Maar natuurlijk wordt er toch naar gestreefd, de kans op het optreden van deze situatie als gevolg van vastlopen door zettingen zeer klein te houden. Een essentiële randvoorwaarde voor het ont werp van het funderingsbed is dan ook dat de resulterende vervormingen van de kering bin nen zekere grenzen moeten blijven. Vervormingen van het funderingsbed zelf kun nen veroorzaakt worden door een aantal feno menen van grondmechanische of hydraulische aard. Tot de eerste categorie behoren de defor maties die optreden bij het opnemen van hori zontale en verticale krachten veroorzaakt door de golf- en de vervalbelastingen. Deze vervormingen kunnen beperkt worden door de ondergrond en het funderingsbed te verdichten. Zoals bekend wordt dat werk voor de Oosterschelde-kering verricht door een spe ciaal verdichtingsschip, de 'Mytilus'. (Bericht 93, augustus 1980). Bij het ontwerp van het funde ringsbed is er steeds van uitgegaan, dat los daar van ook verdichting van het funderingsbed zelf nodig zou zijn. In het funderingsbed zijn vervormingen van hy draulische aard te verwachten wanneer zand korrels vanuit de ondergrond in het funderings bed binnendringen of indien ingesloten zand- lenzen uitspoelen. Beide fenomenen treden pas op wanneer een bepaalde kritieke belastingsitu atie wordt overschreden. De belastingen zijn ge relateerd aan de verhangen in de ondergrond, die op hun beurt worden bepaald door de geo metrie en de doorlatendheid van de drempel, het funderingsbed endeondergrond.enhet over de kering staande drukverschil, veroor zaakt door de golf- en de vervalbelastingen. Berekeningen door het Laboratorium voor Grondmechanica tonen aan dat met name op het grensvlak tussen de ondergrond en het fun deringsbed onmiddellijk onder een pijler hoge 301

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 7