ligde hoogte van de tegels volgt uit een vlak- ïeidsmeting van de bovenmat; de tegelmatten vorden op de wal gefabriceerd en vervolgens lauwkeurig op de bovenmat gelegd. \ldus wordt het funderingsbed opgebouwd uit en drietal matten, te weten van onder naar bo- <en een ondermat bestaande uit grof zand, fijn jrind en grof grind, een bovenmat gevuld met jrind en een tegelmat om de vereiste vlakheid e krijgen. )e keuze van de geprefabriceerde mat voor het underingsbed heeft een aantal consequenties oor de stijfheid van de constructie. Door zijn tijfheid kan de mat oneffenheden in de onder- jrond moeilijker volgen, waardoor de mogelijk- ïeid ontstaat dat onder de mat zand naar aan- vezige holle ruimte wordt verplaatst. Als ge- olg hiervan kan weer ontoelaatbare zetting of cheefstand van de pijlers optreden. Nader on- erzoek heeft aangetoond dat de aanwezigheid an holle ruimte onder de mat in de onmiddellij- e nabijheid van de pijler inderdaad zandtrans- ig. 1. Dwarsdoorsnede over de losterschel de-kering. ig.2. Doorsnede in de as van e kering. port tot gevolg heeft, hetgeen ontoelaatbaar is. Deze conclusie heeft een aantal vérstrekkende gevolgen voor het funderingsbed-ontwerp ge had. In de eerste plaats is de eis geformuleerd dat men name in de pijlerzone een zeer goede aansluiting van de ondermat op de ondergrond gerealiseerd dientte worden, door zowel de on der- als de bovenmat te verdichten met trilpla ten. In de tweede plaats dient de aansluiting van twee naast elkaar gelegen ondermatten trans port van zand door de aansluitingsconstructie practisch onmogelijk te maken. Aan deze eis kan het best worden voldaan indien de matten elkaar niet overlappen. De ruimte tussen de matten, die gemiddeld 3 m breed is en zich midden tussen de pijlers bevindt, dient dan op gevuld te worden met een losgestort granulair materiaal. Omdat de verhangen ter plaatse van deze spleet veel lager zijn dan direct onder de pijler, zijn de eisen waaraan een losgestort filter dient te voldoen, veel minder. De onvermijdelijk optredende ontmenging van het losgestorte materiaal is hier dan ook acceptabel. Nader onderzoek naar de toelaatbaarheid van holle ruimte onder de mat buiten de directe om geving van de pijlers vindt thans nog plaats. De onmiddellijke gevolgen van transport van zand onder de matten manifesteren zich in een be perkte zetting van de constructie, die buiten de pijlerzone acceptabel is. Indien uit het onder zoek echter blijkt, dat de aanwezigheid van holle ruimte in het gebied buiten de pijlerzone aanlei ding geeft tot zandtransport vanonder de pijler vandaan, dan zijn aanvullende maatregelen ook buiten de pijlerzone noodzakelijk. Deze maatre gelen worden momenteel uit voorzorg nader uitgewerkt, zodat meteen tot toepassing beslo ten kan worden als dat noodzakelijk zou blijken. GRONDVERBETERING 303

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 9