ligde hoogte van de tegels volgt uit een vlak-
ïeidsmeting van de bovenmat; de tegelmatten
vorden op de wal gefabriceerd en vervolgens
lauwkeurig op de bovenmat gelegd.
\ldus wordt het funderingsbed opgebouwd uit
en drietal matten, te weten van onder naar bo-
<en een ondermat bestaande uit grof zand, fijn
jrind en grof grind, een bovenmat gevuld met
jrind en een tegelmat om de vereiste vlakheid
e krijgen.
)e keuze van de geprefabriceerde mat voor het
underingsbed heeft een aantal consequenties
oor de stijfheid van de constructie. Door zijn
tijfheid kan de mat oneffenheden in de onder-
jrond moeilijker volgen, waardoor de mogelijk-
ïeid ontstaat dat onder de mat zand naar aan-
vezige holle ruimte wordt verplaatst. Als ge-
olg hiervan kan weer ontoelaatbare zetting of
cheefstand van de pijlers optreden. Nader on-
erzoek heeft aangetoond dat de aanwezigheid
an holle ruimte onder de mat in de onmiddellij-
e nabijheid van de pijler inderdaad zandtrans-
ig. 1. Dwarsdoorsnede over de
losterschel de-kering.
ig.2. Doorsnede in de as van
e kering.
port tot gevolg heeft, hetgeen ontoelaatbaar is.
Deze conclusie heeft een aantal vérstrekkende
gevolgen voor het funderingsbed-ontwerp ge
had. In de eerste plaats is de eis geformuleerd
dat men name in de pijlerzone een zeer goede
aansluiting van de ondermat op de ondergrond
gerealiseerd dientte worden, door zowel de on
der- als de bovenmat te verdichten met trilpla
ten.
In de tweede plaats dient de aansluiting van
twee naast elkaar gelegen ondermatten trans
port van zand door de aansluitingsconstructie
practisch onmogelijk te maken. Aan deze eis
kan het best worden voldaan indien de matten
elkaar niet overlappen. De ruimte tussen de
matten, die gemiddeld 3 m breed is en zich
midden tussen de pijlers bevindt, dient dan op
gevuld te worden met een losgestort granulair
materiaal. Omdat de verhangen ter plaatse van
deze spleet veel lager zijn dan direct onder de
pijler, zijn de eisen waaraan een losgestort filter
dient te voldoen, veel minder. De onvermijdelijk
optredende ontmenging van het losgestorte
materiaal is hier dan ook acceptabel.
Nader onderzoek naar de toelaatbaarheid van
holle ruimte onder de mat buiten de directe om
geving van de pijlers vindt thans nog plaats. De
onmiddellijke gevolgen van transport van zand
onder de matten manifesteren zich in een be
perkte zetting van de constructie, die buiten de
pijlerzone acceptabel is. Indien uit het onder
zoek echter blijkt, dat de aanwezigheid van holle
ruimte in het gebied buiten de pijlerzone aanlei
ding geeft tot zandtransport vanonder de pijler
vandaan, dan zijn aanvullende maatregelen ook
buiten de pijlerzone noodzakelijk. Deze maatre
gelen worden momenteel uit voorzorg nader
uitgewerkt, zodat meteen tot toepassing beslo
ten kan worden als dat noodzakelijk zou blijken.
GRONDVERBETERING
303