Fig. 3. De invloed van het
toegepaste schema op het
beeld van de deformaties is
duidelijk te zien.
Fig. 4. Ontwerpgrafiek voor de
afmetingen van de pijler.
23
^0
750 1000 1250 1500 1750 2000
OPPERVLAKTE IN m*
23 26 NUMMER VAN DE PROEF
KEUZE ONTWERP
3
volgden nog twee proeven in verband met de
proef op schaal 110 te Kats en met betrekking
tot de studie naar de invloed van het spannings
niveau op de deformaties, dit laatste mede in
verband met de vertaling van de schaalproefre-
sultaten naar de werkelijkheid.
Er werden twee typen belastingschema's
toegepast, regular (R), en regular-irregular
(R-l) (fig. 2). Schema R is opgebouwd uit een
repeterend aantal delen, waarin de vervalkracht
en de golfbelasting constant zijn. Het belasting
niveau neemt toe van deel tot deel.
Het tweede belastingschema, R-l, bestaat
eveneens uit delen met een toenemend
belastingniveau. Hier is echter de golfbelasting
binnen het deel niet constant, maar neemt
aanvankelijk toe tot een bepaald maximum, om
vervolgens weer geleidelijk af te nemen. Zo'n
belastingschema geeft beter weer hoe een
372
4
storm wordt opgebouwd; het is ook toegepast
in de schaalproeven te Kats. Een typisch
resultaat van de in de centrifugeproeven
gemeten deformaties is te zien in fig. 3. Daaruit
is af te leiden dat het meer realistische belas
tingschema R-l resulteert in kleinere deformaties
dan het eerstgenoemde.
De resultaten van de parameterstudie voor de
ontwerpvariabelen zijn samengevat in ontwerp-
grafieken, waarvan figuur 4 een voorbeeld
toont. Met behulp van deze grafieken kan,
vanuit een oogpunt van grondmechanische
deformaties, een betere keuze uit de ontwerp-
varianten gemaakt worden.
De invloed van de inbeddingsdiepte van de
pijler in de drempel op de deformaties blijkt
bij toenemende inbeddingsdiepte aanvankelijk
af te nemen. Bij verdere inbeddding neemt ze