Na onderzoek is een bruikbaar alternatief voor
die dure uitvoeringsmethode gevonden in de
'vorm van een retourbemaling. De kuip en de
onderwaterbetonvloer kunnen nu lichter wor
den uitgevoerd; toch blijft het gebied waarbin
nen de grondwaterstand verlaagd wordt, be
perkt tot het werkterrein van het sluizencom-
plex.
Oeververbindingen
In principe blijven alle bestaande oeververbin
dingen gehandhaafd. De verbinding voor
(brom)fietsers en voetgangers over het sluizen-
complex Hansweert is reeds besproken. De Vla-
ketunnel in Rijksweg 58 is destijds reeds op vol
doende diepte en lengte aangelegd, en vergt
derhalve verder geen aanpassingen.
De Bonzijbrug in Wemeldinge wordt vervangen
door een vaste verbinding ter plaatse van de af
damming van het oude kanaal.
De overige verbindingen, te weten die in Rijks
weg 258 en de spoorlijn Bergen op Zoom-Vlis-
singen - de Vlakebruggen -, en in de rijksweg
Yersekedam-Kloetinge - de Postbrug -, zullen
worden gehandhaafd door de bouw van nieuwe
bruggen. Deze nieuwe bruggen zijn nodig we
gens de verbreding van het kanaal, en het ge
dempte getij van de Oosterschelde, dat voort
aan ook zal optreden op het kanaal.
Alle bruggen krijgen een vaste overspanning en
een beweegbaar gedeelte. De vaste overspan
ningen worden loodrecht op de kanaalas geme
ten 126 m lang. Daarnaast komen beweegbare
delen met een doorvaartbreedte van 25 m, ter
zijde van het doorgaande kanaal en bereikbaar
via in- en uitvoegstroken.
De onderkant van de vaste gedeelten is vastge
steld op N.A.P. 10,60 m; dat is rijnvaarthoogte
-9,10 m -, boven N.A.P. 1,50 m als aangeno
men maatgevende hoogwaterstand.
De Vlakebruggen zijn 100 m ten noorden van de
bestaande bruggen geprojecteerd om de spoor
wegverbinding ongehinderd doorgang te doen
vinden tijdens de bouw van de nieuwe bruggen.
De nieuwe Postbrug wordt op dezelfde plaats
herbouwd teneinde zo min mogelijk landbouw-
en natuurgronden te verliezen. Dit heeft als con
sequentie dat deze verbinding gedurende de
bouw verbroken wordt.
De bestaande drie loswallen in Hansweert die
ieder 100 m lang zijn, worden vervangen door
één nieuwe loswal, die wat hoogte en diepgang
betreft geschikt is onder de toekomstige getij
omstandigheden. Thans zijn als uitgangsafme
tingen gegeven 200 m lengte bij een breedte
van 30 m. Grotere lengte is eventueel mogelijk,
mits dit in een reële behoefte voorziet. De nieu
we loswal wordt ten noordwesten van het nieu
we sluizencomplex gesitueerd, in de nabijheid
van het bedrijfsterrein van Hansweert-West.
In Wemeldinge wordt het oude kanaal zo afge
sloten dat een doodlopend gedeelte ontstaat
aan het nieuwe kanaal. In dit gedeelte is een
nieuwe loswal geprojecteerd ter vervanging
van de huidige loswal nabij het industrieterrein.
De juiste plaats van de loswal ten opzichte van
de olietransportleidingen en goederentrans
portbanden van de belanghebbende bedrijven
wordt nog nader uitgewerkt.
Overige werken
In het algemeen worden de bestaande verbin
dingen gehandhaafd door verlegging of aan
passing. Dit geldt volledig voor de interlokale
verbindingen zowel in Oost-West richting -
Rijksweg 58, de spoorweg, Rijksweg 258 en de
Postweg -, als in Noord-Zuid richting - Wemel-
dinge-Postbrug-Vlakebrug-Hansweert-West.
De overige wegen hebben veelal meer dan één
functie: landbouwverkeer, ontsluiting van per
celen en onderhoud van dijken. Ook hier wordt
in principe elke functie gehandhaafd. In overleg
met de ruilverkaveling Kapelle-Wemeldinge zijn
een aantal wegen overbodig verklaard, wegens
gewijzigde functies. Het wegennet wordt daar
aangepast.
Het aantal en de plaatsen van de vereiste krui
singen van wegen onderling en van wegen met
waterlopen is in overleg met de betrokken be
heerders vastgesteld.
Ten noorden van de Vlakebruggen blijven de
aanpassingen van kabels en leidingen beperkt,
l e huidige Postbrug, gezien omdat de in 1973 nieuw gelegde zinkers ter
vanuit het zuiden. plaatse van de leidingenstrook reeds bemeten
393