Samenvattingen Onderzoek naar de funderingsmatten voor de Oosterschelde-kering De funderingsmatten onder de pijlers van de Oosterschelde-kering bevatten drie filterlagen, die onder alle omstandigheden van elkaar gescheiden moeten blijven. De matten zijn daarom opgebouwd uit drie lagen korven, door kunststofweefsels of -vliezen van elkaar gescheiden. Het geheel wordt gedragen door een met staalkabeltjes versterkte 'Jumbo'-mat. Pennen houden de hele constructie bij elkaar. Na de fabricage worden de matten opgerold, versleept en weer afgerold op de bodem. De constructie is uitvoerig getest op sterkte onder alle omstandigheden. De rek en de optredende krachten werden omstandig gemeten, en men is er zeker van dat de mat heelhuids zal aankomen op de grond. De sterkte heeft echter ook stijfheid veroorzaakt, waardoor de kans niet uitgesloten was dat er onder de mat holle ruimte zou overblijven waardoor bodemmateri aal uitspoelde. Uit onderzoek is nu gebleken dat dit verschijnsel onmiddellijk onder de pijlervoet niet zal optreden wanneer de bodem voldoende vlak is gezogen en de mat wordt verdicht. In de overgangszone naar de storte- bedden zal aanvankelijk wel bodemmateriaal worden verplaatst, maar de mat zakt vervolgens bij, en dat stopt het transport. De verankering van het materieel in de sluit gaten van de Oosterschelde-kering Vanwege de bodembescherming die aan weerszijden van de Oosterschelde-kering is aangebracht, zal er bij de afsluiting van de stroomgeulen straks niet conventioneel geankerd kunnen worden door de vele werk schepen. In 1978 werden daarom al 59 vaste ankerpalen in die sluitgaten geheid; in 1981 bleken er nog 18 aan te moeten worden toegevoegd. De ankersituaties worden vooraf bestudeerd in de piotkamer in de Roompothaven, waar ook de actuele ankersituaties op wandkaarten worden bijgehouden. Het verstellen van een ankerdraad kost ongeveer een uur, en aangezien verscheidene combinaties van werkschepen 16 ankerbehandelingen vergen om te worden verplaatst, worden zulke operaties zeer tijdro vend, temeer daar ze slechts bij snelheden van 1,5 m/s of minder kunnen worden uitgevoerd, dat wil zeggen gedurende minder dan de helft van het getij. Een nieuw gespecialiseerd ankerbehandelings- schip, de 'Arca', zal in deze situatie verlichting brengen; het werkt de ankerbehandeling vlotter af, en het heeft ook krachtiger motoren, zodat het ook bij hogere stroomsnelheden kan blijven werken. Centrifuge- en wrijvingsproeven voor de Oosterschelde-kering De voorspelling van het gedrag van de Ooster schelde-kering onder zware storm veronderstelt een grondige kennis van de grondmechanica ter plekke. Eén van de middelen om die te onderzoeken is de centrifuge-opstelling van de Universiteit van Manchester, waar grondmodel- len met hoge snelheid kunnen worden rondge slingerd, wat tot spanningsniveaus leidt, gelijk aan die in de werkelijkheid, terwijl ondertussen allerlei metingen worden gedaan. In de periode 1975-1979 zijn in opdracht van de Rijkswaterstaat 45 centrifugeproeven uitgevoerd, de meeste ten dienste van de 400

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 50