Uit de Finse groeve werd
begin januari nog één ponton
aangevoerd met 18 500 ton
steen 300/1000 kg; daarna
werd de aanvoer gestopt
vanwege zware ijsgang.
In het tweede kwartaal 1981
wordt de aanvoer uit Finland
hervat.
Op 4 februari 1981 is het
middendeel van het casco van
de 'Cardium' met goed gevolg
te water gelaten en dezelfde
dag nog versleept naar het
grote dokte Kiel-Gaarden. In
dit dok worden de zijsecties
aangebouwd. Medio 1981
wordt het casco naar Neder
land versleept voor de verdere
afbouw van de mattenlegpon-
ton; dan worden de baggerlad-
der, de lieren, het dekhuis, de
afzink-, ladder- en verdich-
tingsbokken, het mattenrol-
werkbordes en de verdich
tingsinstallatie gemonteerd.
Voor het aanbrengen van
grindbestortingen rondom de
funderingsmatten wordt het
asfaltschip 'Jan Heijmans',
eigendom van Bitumarin B.V.,
uitgebreid tot grindstorter.
Flet casco van het asfaltschip
wordt verbreed tot 39 m en
voorzien van voorraadsilo's,
een transportsysteem, een
stortpijp met aan de onderzijde
een opschooninstallatie en
een doseerinstallatie.
Flet merendeel van de ver
bouwingswerkzaamheden is
inmiddels opgedragen aan in
Nederland gevestigde bedrij
ven.
Op het proeventerrein te
Schelphoek werden de proe
ven met de rolstrooier afge
rond. Ook de proeven met
betrekking tot de aansluiting
van de funderingsmat op de
ondergrond kwamen gereed.
Voorts werd een aanvang
gemaakt met het beproeven
van een zogenaamde zachte
kubel, een stortemmer van
flexibel materiaal, die grote
kluiten asfaltbeton tegen de
pijlers moet kunnen aanbren
gen zonder ze te beschadigen.
In de stroomgoot te Lith wordt
begonnen met proeven om de
rolstrooier verder op schaal te
beproeven in stromend water.
In Kats werden verdichtings-
proeven uitgevoerd op de
funderingsmat en op de
grindzak rond de pijlervoet.
Proeven in verband met de
vervorming van de funderings
mat tijdens het afzinken staan
nog op het programma.
De bouw van de pijlers vor
dert gestaag; er is enige voor
sprong op de planning. Alle
19 pijlers in compartiment I
van de bouwput Schaar zijn
op hoogte en worden verder
afgewerkt, opdat in augustus
de inundatie plaats kan
vinden. Daarna zal de dijk
doorgebaggerd worden.
Ter plaatse van de doorbagge-
ring wordt een afmeersteiger
voor het hefschip gebouwd,
zodat dit vaartuig rond de
jaarwisseling op de Ooster-
schelde ontvangen kan
worden voor een proefperiode.
In compartiment li zijn alle 27
pijlers in uitvoering, terwijl in
compartiment III de eerste
vloeren van de resterende 20
pijlers gestort zijn. In totaal is
meer dan de helft van het
beton gestort. Het repetitie
effect gaat duidelijk een rol
spelen, zodat reeds nu de
arbeidsinzet beperkt kan
worden.
Te Kats is de bouw begonnen
van de landhoofdelementen
en van schijven universeel
inzetbare pijler- en keerwan-
den voor de randpijlers. Op
deze bouwplaats zullen (vanaf
begin 1983) eveneens de
verkeerskokers, bovenbalken
en hamerstukken gebouwd
worden; de dorpelbalken
worden vanaf midden 1982
gemaakt in compartiment IV
van de bouwput Schaar.
Er worden voorbereidingen
getroffen om half april te
kunnen aanvangen met het
heien van 18 stuks extra
ankerpalen ter verankering
van het drijvend materieel in
de sluitgaten.
Het ontwerp van de schuiven
is vrijwel voltooid. De aanvraag
voor prijsaanbieding aan de
aannemingscombinatie
Ostem is begin februari 1981
verzonden; de prijsaanbieding
vindt plaats in april. Het
definitieve ontwerp van de
bewegingswerken voor de
schuiven maakt goede vorde
ringen.
De besturing van de schuiven
wacht op de definitieve
beslissing ter zake van het
beheer. Het ontwerp van het
bedieningsgebouw verloopt
als gepland.
406