Samenvattingen
Onderzoek naar de funderingsmatten voor de
Oosterschelde-kering
De funderingsmatten onder de pijlers van de
Oosterschelde-kering bevatten drie filterlagen,
die onder alle omstandigheden van elkaar
gescheiden moeten blijven. De matten zijn
daarom opgebouwd uit drie lagen korven, door
kunststofweefsels of -vliezen van elkaar
gescheiden. Het geheel wordt gedragen door
een met staalkabeltjes versterkte 'Jumbo'-mat.
Pennen houden de hele constructie bij elkaar.
Na de fabricage worden de matten opgerold,
versleept en weer afgerold op de bodem. De
constructie is uitvoerig getest op sterkte onder
alle omstandigheden. De rek en de optredende
krachten werden omstandig gemeten, en men
is er zeker van dat de mat heelhuids zal
aankomen op de grond. De sterkte heeft echter
ook stijfheid veroorzaakt, waardoor de kans
niet uitgesloten was dat er onder de mat holle
ruimte zou overblijven waardoor bodemmateri
aal uitspoelde. Uit onderzoek is nu gebleken
dat dit verschijnsel onmiddellijk onder de
pijlervoet niet zal optreden wanneer de bodem
voldoende vlak is gezogen en de mat wordt
verdicht. In de overgangszone naar de storte-
bedden zal aanvankelijk wel bodemmateriaal
worden verplaatst, maar de mat zakt vervolgens
bij, en dat stopt het transport.
De verankering van het materieel in de sluit
gaten van de Oosterschelde-kering
Vanwege de bodembescherming die aan
weerszijden van de Oosterschelde-kering is
aangebracht, zal er bij de afsluiting van de
stroomgeulen straks niet conventioneel
geankerd kunnen worden door de vele werk
schepen. In 1978 werden daarom al 59 vaste
ankerpalen in die sluitgaten geheid; in 1981
bleken er nog 18 aan te moeten worden
toegevoegd.
De ankersituaties worden vooraf bestudeerd in
de piotkamer in de Roompothaven, waar ook
de actuele ankersituaties op wandkaarten
worden bijgehouden. Het verstellen van een
ankerdraad kost ongeveer een uur, en aangezien
verscheidene combinaties van werkschepen 16
ankerbehandelingen vergen om te worden
verplaatst, worden zulke operaties zeer tijdro
vend, temeer daar ze slechts bij snelheden van
1,5 m/s of minder kunnen worden uitgevoerd,
dat wil zeggen gedurende minder dan de helft
van het getij.
Een nieuw gespecialiseerd ankerbehandelings-
schip, de 'Arca', zal in deze situatie verlichting
brengen; het werkt de ankerbehandeling
vlotter af, en het heeft ook krachtiger motoren,
zodat het ook bij hogere stroomsnelheden kan
blijven werken.
Centrifuge- en wrijvingsproeven voor de
Oosterschelde-kering
De voorspelling van het gedrag van de Ooster
schelde-kering onder zware storm veronderstelt
een grondige kennis van de grondmechanica
ter plekke. Eén van de middelen om die te
onderzoeken is de centrifuge-opstelling van de
Universiteit van Manchester, waar grondmodel-
len met hoge snelheid kunnen worden rondge
slingerd, wat tot spanningsniveaus leidt, gelijk
aan die in de werkelijkheid, terwijl ondertussen
allerlei metingen worden gedaan.
In de periode 1975-1979 zijn in opdracht van
de Rijkswaterstaat 45 centrifugeproeven
uitgevoerd, de meeste ten dienste van de
400