Daar de aanleg van de drempel deel uitmaakt
van een groot aantal onderling samenhangende
werkzaamheden aan de kering, zou het niet
tijdig beschikbaar zijn van de juiste materialen
grote gevolgen hebben voor het gehele
bouwproces. Daarom is de eis gesteld dat van
elke steensortering een voorraad voortenminste
drie maanden op het werk aanwezig moet zijn
(fig. 2).
Ondanks deze beperkingen zijn de aanvoer en
de verwerking zo op elkaar afgestemd dat toch
nog een zo groot mogelijk deel van de breuk
steen direct vanuit de aanvoerschepen op de
verwerkingsschepen kan worden overgeslagen.
Het aanvoer- en overslagbedrijf van breuksteen
staat verder onder invloed van de omvang die
de aanvoer aanneemt, van het aantal en type
van de aanvoerschepen en van de reeds
genoemde afstemming van aanvoer op
verwerking. Ook de depotvorming, de ligging
en de inrichting van de werkhavens, met hun
beschikbare of nog te realiseren los- en
laadvoorzieningen en het beschikbare overslag-
materieel hebben er invloed op.
2 200 000 ton van de totaal aan te voeren
hoeveelheid breuksteen wordt uit Duitsland via
de Rijn naar de Oosterschelde getransporteerd.
De aanvoer uit Duitsland vindt plaats met
duweenheden met een laadvermogen van
2000 ton. Per week komen gemiddeld 6 duw
bakken op het werk aan. Elke duwbak wordt in
ongeveer 15 uren gelost.
Vanuit Finland wordt de breuksteen aangevoerd
met door sleepboten getrokken pontons. De
pontons zijn 130 m lang en 30 m breed; ze
hebben een diepgang van 6 a 7 m en een
laadvermogen van 20000 ton. De steenaanvoer
uit de beide Finse groeven wordt voor wat het
transport overzee betreft gecombineerd.
Begonnen is met twee pontons en één sleep
boot. Later wordt het bedrijf uitgebreid tot drie
pontons en twee sleepboten. Er ontstaat dan
een aaneengesloten losbedrijf. Het lossen van
een ponton met 20000 ton steen duurt ongeveer
zes dagen.
Op en nabij het werk kan de breuksteen zowel
worden opgeslagen in depots in het water van
de werkhavens als in depots op het land. Wat
voor depot men kiest, wordt uitgemaakt door
het tempo waarin de steen moet worden
verwerkt, de plaats van verwerken en het
materieel voor aanvoer en overslag.
Na onderzoek van verschillende modellen heeft
men besloten voor de breuksteen uit Finland
uitsluitend droge depots aan te leggen, en
gedeeltelijk droge, gedeeltelijk natte depots
voor de breuksteen uit Duitsland. Van de steen
uit Duitsland worden alleen de sorteringen
Fig. 3. Werkhavens en steende
pots.
NOORD BEVELAND
431