Links. Steenwinning in de voor het lossen van duwbakken vanuit Duits
groeve te Eurojoki;
Boven: Steendepot
land.
Wanneer de steenaanvoer uit Finland naar de
bouwput Roompot ophoudt tijdens en na het
plaatsen van de pijlers in het sluitgat Roompot,
wordt de ro-ro-ponton overgebracht naar de
buitenhaven van de Roompotsluis.
het laden van verwerkingsschepen.
Dit type loswal is echter in verband met de
vereiste diepte niet geschikt voor het lossen
van de grote pontons uit Finland. Het is ook
niet doenlijk om met een kraan vanaf de loswal
het gehele vlak van deze aanvoerpontons te
bereiken. Om deze problemen te ondervangen
is een zogenaamde roll-on-roll-off inrichting
geconstrueerd, die bestaat uit een ponton van
25 x 90 m, drijvend tussen twee stalen palen.
Via een brug is hij verbonden met de wal. Het
dek van de ro-ro-ponton kan op gelijke hoogte
worden gehouden met het dek van de aanvoer-
ponton door de aanvoerponton tijdens het
lossen met water te ballasten. Het losmaterieel
kan de aanvoerponton dan op rijden. Verhalen
van de aanvoerponton is gezien de lengte van
de ro-ro-ponton niet nodig. Vanaf de ro-ro-pon-
ton kunnen ook de verwerkingsschepen
worden beladen, zonodig gelijktijdig met het
lossen van de aanvoerponton. Bij directe
verwerking van de aanvoer kunnen dan twee
verwerkingsvaartuigen tegelijkertijd worden
beladen. De ro-ro-ponton wordt ook gebruikt
De gemiddelde overlaadcapaciteit van breuk
steen voor de drempel is 1000 ton per uur.
Incidenteel zal de capaciteit moeten oplopen
tot 1500 ton/uur in verband met de uitvoering
van andere werkonderdelen. Om deze capaci
teiten te kunnen bereiken worden in de droge
depots, op de loswallen en op de ro-ro-ponton
hydraulische kranen gebruikt. In de natte
depots worden drijvende draadkranen ingezet.
Bij de steensoorten vanaf 6 ton wordt in elke
steenbrok een gat geboord en een haak
ingelijmd, waaraan de steen wordt opgehesen.
Het transport naar en van de depots vindt
plaats met speciale 32-ton steenwagens, de
lichtere soorten soms ook met 15-tons wagens.
Een kraan zet de steen daar tot een hoogte van
4 a 5 m op; dit om de oppervlakte van het
depot te beperken.
Bij duwbakken en binnenvaartschepen wordt
de grootte van de lading door scheepsmeting
bepaald. Met de pontons uit Finland is dit
echter niet mogelijk vanwege de niet nauwkeu
rig te bepalen hoeveelheid water in de ballast-
tanks. Voor het meten van de uit Finland
aangevoerde hoeveelheden is daarom op het
werkeiland een weegbrug geïnstalleerd. De
lading van de verwerkingsschepen wordt weer
bepaald door scheepsmeting. Het lossen, in
depot brengen en laden van de breuksteen is
geregeld in een langlopende overeenkomst die
jaarlijks wordt bijgesteld.
433