belasting werd in regelmatige stappen opge voerd. Opmerkelijk waren de resultaten van de gemeten cyclische waterspanningsamplituden bij de zogenaamde ontwerp-belasting: midden onder de caisson werden nog aanzienlijke waterspanningen gemeten. De gemeten extreme waterspanningen komen wel redelijk overeen met de berekende. Naar alle waarschijnlijkheid zijn de waterspan ningen midden onder de caisson veroorzaakt door de schuifspanning die de caisson op het grint en het zand uitoefent, en die veroorzaakt jvordt door de horizontale kracht op de caisson. Globaal kan geconcludeerd worden dat aan de uiteinden van de caisson de cyclische water spanning voornamelijk wordt veroorzaakt door zerticale spanningswisselingen die het gevolg ijn van de rotatie van de caisson. Aan de golfzijde komt daar de invloed van de recht streekse golfindringing bij. Midden onder de caisson geeft voornamelijk de cyclische schuifspanning, die wordt veroorzaakt door de overdracht van de horizontale kracht naar de ondergrond, aanleiding tot de cyclische verhangen ter plaatse. De meetgegevens worden momenteel gekop peld aan de berekeningen met 'SPONS'. Uit deze confrontatie moet volgen of het grondmo- del zoals dat in 'SPONS' is ingebouwd, voldoet. Indien nodig zal het model nog worden aangepast. Daarna kan een voorspelling worden gedaan voor de pijlers van de Ooster- schelde-kering. Uit een voorlopige interpretatie van de resultaten van de Deltagootproeven blijkt dat de resultaten geen consequenties meer hebben voor het ontwerp van de storm vloedkering, omdat het filter met een voldoend grote veiligheid is ontworpen. 445

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 39