uitgewerkt op basis van hergebruik van de
brug naar het werkeiland Neeltje Jans in de
mond van de Oosterschelde. Na aanpassing
van de brug zouden betonblokken en/of
stortsteen vanaf vrachtauto's met kantelbare
frames door een sleuf in het brugdek kunnen
worden gestort. Doordat de opbouw van de
sluitkades bij hulpbruggen, evenals bij kabelba
nen, verloopt volgens fig. 4 (boven), moeten in
de eindfase van de sluiting om de kruin van de
kade verder te verhogen, relatief veel blokken
gestort worden. Bij het alternatief met helikop
ters wordt eerst een sluitkade tot N.A.P. - 5 m
opgeworpen vanaf steenstorters en door
onderlossers. Omdat daarna de capaciteit van
het varend bedrijf sterk terugloopt, - men kan
niet meer bij alle getijfasen storten - wordt de
opbouw met helikopters voltooid. Dat gebeurt
dan zoals in fig. 4 (beneden).
Fig. 3. Overzicht Oesterdam,
met dwarsdoorsnede van het
sluitgat.
450