Vorderingen in de periode 1 april—1 juli 1981 A. De werken van het Deltaplan Oosterschelde-kering De asfaltmastieken stortebed- den voor de Oosterschelde-ke ring kwamen in de verslagpe riode gereed. Daar het asfalt- schip 'Jan Heymans' moest worden uitgebreid tot grind- stortschip, konden enkele bijkomende asfaltmastiekwer- ken niet worden uitgevoerd. Deze kunnen echter na de terugkomst van de 'Jan Heymans' alsnog worden uitgevoerd. De grondverbetering in de as van de kering heeft te lijden gehad van erosie. Plaatselijk bleek herstel van de schade noodzakelijk. De verdiepte gebieden moeten opnieuw met zand worden aangevuld tot de vereiste hoogte, en dan weer worden afgedekt met grind. Het grind dat nu aange bracht wordt, is van een wat grovere gradering dan eerst. Aan zand wordt 150 000 m3 en aan grind 44 000 m3 extra verwerkt. De verdichting in de stroom- geulen werd voortgezet; het werk verloopt nu goed. De verdichtingsresultaten komen kwalitatief uit boven de gestelde eisen, en de voort gangssnelheid is dermate verbeterd, dat ingelopen wordt op het aangepaste tijdschema. De algehele verbetering van het proces is mede bereikt doordat de onderhouds- en reparatiewerkzaamheden nu in een speciale werkplaats aan de wal worden uitgevoerd. De bouw van de damaanzet aan de zuidkant van het werkeiland Roggenplaat werd voortgezet. Tijdens de opbouw vanaf N.A.P. - 20 m worden moeilijkheden ondervonden door de afzet van bodemzand in de constructie. Deze zand- insluitingen kunnen later door uitspoeling verzakkingen veroorzaken. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen wordt met behulp van een extra zandzuiger telkens gesedimen- teerd zand verwijderd. In de verslagperiode zijn de vorderingen met de aanbouw van bijzonder materieel volgens schema verlopen. Op 24 april heeft de kiellegging plaatsgevonden van de afmeer- en opschoonponton 'Macoma' (Nonnetje). Op 5 juni werd het ankerbehande- lingsvaartuig 'Area' (Ark) met goed gevolg tewater gelaten. De proefvaart zal begin augustus plaatsvin den. Op 30 juni is het casco van de mattenlegponton 'Cardium', dat te Kiel is gebouwd, over gedragen en op transport gesteld voor verdere afbouw in Nederland. Ook met de bouw van de 'Ostrea', het hefschip, zijn goede vorderingen gemaakt. De tewaterlating vindt binnen kort plaats. Het asfaltschip 'Jan Heymans' moet worden uitgebreid met een stortapparaat voor het aanbrengen van grindbestor- tingen rondom de funderings- matten. Op 15 mei werd met die aanpassing een begin gemaakt. De bouw van pijlers in bouw- dok I is afgerond. De bouw van de overige pijlers verloopt volgens planning. In april is in Kats een begin gemaakt met de bouw van de elementen van de universeel inzetbare reserve-pijler. Tevens is daar toen een aanvang gemaakt met de bouw van prefab-elementen voor de landhoofden. De bouw van de schuiven en bewegingswerken is opgedra gen aan constructiebedrijf 'Ostem', voor f395 miljoen. Het ontwerp van de schuiven is nog niet helemaal definitief, omdat het onderzoek naar de effecten van golfklappen nog niet is afgerond. Het ontwerp van de bewegingswerken daarentegen is gereed. Philipsdam De ontgraving van de jachten- sluis en die voor de kelder van de basculebrug werden voortgezet; de uitkomende grond is verwerkt in aanvullin gen bij de jachten- en de duwvaartsluizen. Met het heiwerk voor de grondkerende constructies aansluitend op de schuivenge- bouwen van het riolenstelsel werden goede vorderingen gemaakt. Het betonwerk ligt op schema. De havendammen van de westelijke voorhaven van de duwvaartsluizen en de omka- ding van het bufferbekken werden volgens bestek op 4 juni opgeleverd. Volgens een staat van meer werk wordt nu de schade aan de overstroom- bare omkading van het hoge bekken hersteld. Die schade was ontstaan bij het vollopen van het hoge bekken na de sluiting van de omkading. Bij het herstel wordt een zwaardere constructie aange bracht; de vrijkomende lichte stortsteen wordt gebruikt voor het herstel van door ontgron dingen veroorzaakte schade 461

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 55