Onderwaterinspectie bij de Oosterscheldewerken De stormvloedkering in de Oosterschelde-mond wordt opgebouwd uit geprefabriceerde elementen. Het eigenlijke bouwproces hoeft daardoor niet in de stroomgeulen plaats te vinden: de fundering wordt aangevoerd in de vorm van matten die vooraf in een fabriek zijn vervaardigd, en de pijlers zijn gebouwd in een dok achter het werkeiland Neeltje Jans. Wat de werkschepen in de sluitgaten doen, is dus eigenlijk alleen het assembleren van de onderdelen. Een complicatie daarbij is evenwel, dat de onderdelen onder water moeten worden geassembleerd. Dit werk zou dus min of meer in den blinde moeten gebeuren, als er geen middelen werden gevonden om toch toezicht en controle uit te oefenen beneden de water spiegel. Voordat de pijlers hun bestemming bereiken moet de fundering worden gelegd. De matten- legponton 'Cardium' zuigt daartoe de bodem in het tracé van de stormvloedkering vlak met behulp van zijn stofzuigervormige zuigmond. Is het profiel op de juiste diepte en in de verlangde vorm gekomen, dan wordt in dat deel van het cunet zo snel mogelijk de onderste funderings- mat gelegd. Deze mat is opgebouwd uit drie filterlagen: zand, klei en grind. De lengte ervan, die dwars op de as wordt uitgerold, is 200 m, de breedte 42 m en de dikte aanvankelijk 36 cm, na het verdichten 32 cm. Op die plaatsen waar een pijler komt, wordt een bovenmat gelegd van 60 x 32 x 0,36 m, gevuld met grind Tussen onder- en bovenmat kan zich wat zand afzetten, als mors van het opschoonproces op de ondermat, of als neerslag uit het normale zandtransport in de sluitgaten. Voor de boven mat wordt gelegd, moet beoordeeld kunnen worden of de laagdikte van dat zand niet groter is dan kan worden toegestaan, dat wil zeggen groter dan 1 a 2 cm. Is de laag dikker, dan moet de ondermat eerst opnieuw worden opge schoond. Dit voorbeeld toont de onontbeerlijk heid aan van inspectie onder water op de kwaliteit en de toestand van gemaakt werk. Behalve op de funderingsmat is op vele andere onderdelen van de Oosterschelde-kering inspectie noodzakelijk. Ook de tegelmatten moeten geïnspecteerd worden, en de stand van pijlers en grindzakken, zowel in het bouwdok als later in de sluitgaten. Hetzelfde geldt voor de sponningen, de dorpel balken en de schuiven, de bodembeschermingen, de damaanzetten en landhoofdconstructies en voor het systeem van ankerpalen in de sluitgaten. Het gaat hierbij vaak om de detectie van zandafzettingen en de meting van de dikte van afgezette zandlagen, maar ook om andere, per ongeluk veroorzaakte schade aan gemaakt werk. Om de verschillende inspectietaken te kunnen uitvoeren, wordt gebruik gemaakt van duikers, maar tevens, vanwege de omvang van de werkzaamheden, van allerlei apparatuur, die in sommige gevallen speciaal voor dit doel werd ontwikkeld en gebouwd. Dit artikel doet een poging te beschrijven wat voor apparatuur er zoal bedacht is, en hoe men die denkt te gebruiken. Een soort ruimtevaart onder water, lijkt het wel. Oog en hand van de geschoolde duiker worden bij de onder-water-inspectie geassisteerd door T.V.- en fotocamera's, zandlaagdiktemeters, profielopnemers en sonar-apparaten. De zichtomstandigheden op de bodem van de Oosterschelde - 30 a 40 m beneden de water spiegel - maken het noodzakelijk camera's te voorzien van een zogenaamde 'Klar Sicht 473

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 11