</EP cïR>
ASSISTENT VERKEERSGELEIDER (NOORD)
CENTRALIST Li L_J CENTRALIST
CENTRALE VERKEERSGELEIDER
I
Fig. 2. Indeling van de bedie
ningsruimten van de beroeps
vaartsluizen.
Fig. 3. Indeling van de bedie
ning voor de jachtensluizen.
reflecties hiermee zijn te voorkomen, maar de
overgebleven spiegelingen manifesteren zich
niet op relevante plaatsen.
Het werkpaneel en de hulpmiddelen van de
assistent-verkeersgeleider zijn zoveel mogelijk
rond één zitplaats gecentreerd; de hoogte is zo,
dat hij zijn taak naar verkiezing staand of
zittend kan uitvoeren. De zoveel mogelijk
vooruitgeschoven zitpositie, de bereikbaarheid
van alle paneelelementen vanuit zittende
positie en de zo gunstig mogelijke groepering
van alle hulpmiddelen hebben tijdens het
ontwerp wel voor de nodige problemen
gezorgd. De oplossing is gevonden in de
toepassing van een zogenaamde 'stappenknop'.
Met deze enkele knop is het mogelijk de
bediening en de signalering van de stappen
van het schutproces gescheiden te doen
plaatsvinden. Door het signaleringspaneel
Maquettes voor de inrichting
van de bedieningsruimten.
boven ooghoogte tegen het erkerfront te
plaatsen, spaarde men voor de assistent-ver
keersgeleider voldoende ruimte voor het
onderbrengen van de stappenknop, een ruim
steunvlak voor de ellebogen zonder gevaar
voor onwillekeurige bediening en een schrijf-
vlak, zonder dat de afstand tot het glas daardoor
te groot werd. Een voordeel van deze opstelling
is ook dat de stand van zaken op het paneel
goed zichtbaar is. De stappenknop geeft de
mogelijkheid om de verschillende operationele
stappen - deuren sluiten, nivelleren, deuren
openen, in- en uitvaartlichten bedienen - uit te
voeren door het geven van opeenvolgende
commando-impulsen op één enkele knop. De
stand van het schutproces wordt aangegeven
door een cijfercode nabij de stoppenknop.
De werkplek van de centrale verkeersgeleider is
een hoefijzervormige werkruimte waarin de te
bedienen functies zijn ondergebracht. De
informatiepanelen en de T.V.-schermen zijn
afgescheiden van de eigenlijke werkplek. De
T.V.-informatie is in een aantal blokken onder
gebracht, en de opstelling komt zo goed
mogelijk overeen met de werkelijke kijkrichting.
De centralist heeft zijn werkplek op ongeveer
drie meter van de centrale verkeersgeleider; zo
blijft goed mondeling contact mogelijk. In zijn
werkplek is de bediening voor de marifoon
ondergebracht, en een informatieverwerkend
systeem.
Het functioneren van de centrale bedieningspost
voor de beroepsvaartsluizen is in hoge mate
afhankelijk van een effectief informatie- en
communicatiesysteem. Daartoe moet
er te allen tijde overzicht kunnen worden
verkregen en moet snel contact mogelijk zijn
met de schepen. Hiertoe staan het sluisperso-
neel diverse hulpmiddelen ter beschikking;
488