onder andere een marifoon, praatpalen, een talk-back-, een luidspreker- en een lichtensys- teem; voor aanvullende visuele informatie kan gebruik worden gemaakt van een radar- en een T.V.-bewakingssysteem. De marifoon-installatie dient om tijdig op de hoogte te zijn van het scheepsaanbod. Hiermee zal de centralist de benodigde scheepsgegevens tijdig kunnen inwinnen. Voor schepen zonder marifoon worden zogenaamde praatpalen geïnstalleerd op de remmingwerken en bij de ligplaatsen in de voorhavens; ook daarvan berust de bediening bij de centralist. Ten behoeve van de communicatie tussen de schepen in de kolk en het sluispersoneel worden in de kolkwanden spreek/luister-moge lijkheden ingebouwd volgens een zogenaamd talk-backsysteem. De bediening daarvan berust bij de assistent-verkeersgeleider van de betreffende kolk. Informatie en instructies vanuit het bedieningsgebouw worden verspreid via een luidsprekersysteem, dat het gehele naderingsgebied en de kolk bestrijkt. Zowel de centrale verkeersgeleider als de assistent-ver keersgeleider kunnen van deze omroepinstalla tie gebruik maken. Ten slotte zijn er seinlichten waarmee kan worden aangegeven of men de kolk wel of niet mag in- of uitvaren. Dit systeem wordt bediend door de verantwoor delijke assistent-verkeersgeleider. De centrale verkeersgeleider kan daarnaast nog door mid del van een vast wit licht en een knipperlicht aangeven met welke sluis geschut zal worden. Een radarsysteem met aan iedere kant van de Krammersluizen een post zal bij slecht zicht zorgdragen voor aanvullende visuele informa tie. De presentatie van de radarbeelden vindt plaats op T.V.-monitoren. Naast het directe zicht onder normale omstandigheden en de radarbeelden bij slecht zicht-geeft een T.V.-cir cuit in beide gevallen visuele ondersteuning: het overziet de plaatsen die door obstakels aan het oog van de mensen in het bedieningsge bouw worden onttrokken, en bovendien die plaatsen die van meer dan normaal belang zijn voor een goede bediening. Zo worden onder andere beelden gepresenteerd van de voorha vens, de remmingwerken en de stopstrepen nabij de deuren. Ook wat er gebeurt in en nabij de jachtensluizen wordt op deze wijze voor de centrale verkeersgeleider zichtbaar gemaakt. Jachtensluizen De bediening vindt ook bij de jachtensluizen plaats vanuit één bedieningsgebouw. Dit gebouw staat tussen de beide sluizen in op de 2,5 m brede middenwand. Dit levert voor de bedieningsmensen een goede mogelijkheid op 490 tot communicatie en samenwerking, en het uitzicht is van hier ook goed. De centrale ligging van de post is gunstig wanneer deze ruimte moet worden verlaten voor activiteiten op de middenwand. Bij jachtensluizen is dit laatste zeer belangrijk, daar het door jachten- schippers over het algemeen op prijs wordt gesteld om zowel visueel als verbaal contact te onderhouden met de bedieningsmensen. Om een goed zicht over de gesloten deuren heen op de betrekkelijk lage jachten in de voorhavens te hebben is het vloerniveau van de bedieningsruimte een meter boven het niveau van de kolkwand gebracht. De platte grond van de bedieningsruimte laat zien, dat de breedte die beschikbaar was op de midden wand als het ware in drie stroken is verdeeld, waarvan de middelste zich over de gehele lengte van het gebouw uitstrekt, en de twee buitenste elk een erkerachtige uitbouw bevatten met een bedieningsplek erin. Deze vorm vloeide bijna noodzakelijkerwijs voort uit het feit dat elke bedieningsman niet alleen zijn kolk goed moet overzien, maar ook een vrij uitzicht moet hebben in oostelijke en westelijke richting. Het beschikbare vloeroppervlak biedt slechts plaats voor één console in gestrekte vorm; maar dat is, de relatief geringe hoeveel heid apparatuur in aanmerking genomen, net voldoende. Evenals bij de beroepsvaartsluizen werd ook hier gestreefd naar een zittende werkhouding in een vooruitgeschoven positie. De jachtensluizen krijgen evenals de beroeps vaartsluizen de beschikking over technische hulpmiddelen, zoals praatpalen, kolkomroep, een talk-backsysteem en een T.V.-circuit. Bij het ontwerp van de bediening voor zowel de beroepsvaartsluizen als de jachtensluizen is gebruik gemaakt van een houten model schaal 1:1 van de bedieningslessenaar en de situering daarvan in de ruimte. Dit model maakte het mogelijk om in de praktijk diverse opstellingen en paneelindelingen te beoordelen, en een simulatie van het schutproces uit te voeren, waarbij met name waardevolle informatie werd verkregen over de lay-out, de bereikbaarheid en de zichtbaarheid van de bedienings- en signaleringspanelen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 28