Oosterschelde-kering Om de aanvoer van bouwma terialen ongestoord plaats te kunnen laten vinden is onder- houdsbaggerwerk uitgevoerd aan werkhavens en vaargeu len. De aanvoer van steen en steenachtige materialen voor werkzaamheden nu en in de toekomst verloopt volgens plan. Het bestek voor de inrichting van compartiment IV van de bouwput 'Schaar' is gereedge komen. De diepte, N.A.P. - 15,20 m, is groot genoeg om de daar te produceren dorpel- balken na inundatie tijdens hoogwater in willekeurige volgorde uit te kunnen varen. Het verdichtingsschip 'Mytilus' heeft goede voortgang ge boekt; er werd per week 40 tot 70 meter van het tracé verdicht. De verwachting is, dat medio '82 het verdichten in de as van de kering gereed zal zijn. Geërodeerde gebieden in de drempel van Hammen en Roompot zijn weer op hoogte gebracht en afgedekt met grind. In het hele drempelge- bied is een extra laag aange bracht van een grovere soort grind. In deze periode is in de fabriek de installatie ingere- geld door het vervaardigen van een proefbovenmat van 1000 m2. De loswal werd aangepast aan een veranderde vormgeving van de kopbalk. In verband met de uitbreiding van de 'Jan Heymans' tot grindstorter - de asfaltmastiekinstallatie blijft ook intact - zijn in de stroom- goot te Lith verificatieproeven uitgevoerd in stromend water. Naar aanleiding van de resultaten is het grindzand- mengsel verder geoptimali seerd. Tevens zijn in Schelp- hoek schaalproeven uitge voerd voor het ontwerp van een tweede stortpijp aan de 'Jan Heymans'. In het proef- bassin te Schelphoek worden momenteel proeven uitge voerd met als doel het testen van de 'Macoma'-rollen op een bovenmat en een tegelmat. In de proefbak te Kats zijn aanvullende proeven uitge voerd om de weerstand te onderzoeken van een laag spuitbeton die de pijler tegen vallende stenen moet bescher men. Het ontwerp van schuiven en bewegingswerken ligt thans vast. Aan de definitieve ontwerptekeningen wordt hard gewerkt. De levering van stalen buizen voor de vakwerkschuiven is gestart. Voor de definitieve vormgeving van de eindkoker- constructie van de schuiven wordt nog golfklaponderzoek verricht. Ook met het ontwerp van de elektrische besturings- en bewakingsinstallatie worden goede vorderingen gemaakt. Dit deel van het werk zal in een later te sluiten deelovereenkomst worden ondergebracht. De breukstenen kop van de damaanzet Roggenplaat-Zuid is tot N.A.P.-3,20 m opgebouwd. Tijdens de opbouw tot N.A.P. - 11,00 m is de aanzanding systematisch verwijderd met een dustpanzuiger. Laagsge wijs werd het opgestorte lichaam met een trilunit vanaf een ponton verdicht. Een deel van de oeverbestortingen is gereedgekomen. Voorberei dingen zijn gemaakt voor de uitbouw van het damlichaam. De bouw van de pijlers vordert gestaag. Het eerste compartiment van de bouwput 'Schaar', waar 19 pijlers staan, is geïnundeerd en staat nu in open verbinding met de Schaar. De 1,2 miljoen m3 zand die vrijkwam bij het doorgraven van de Langdijk, wordt op het strand van het damvak Geul gespoten. In december zal in de toegang een afmeersteiger voor het hefschip 'Ostrea' gebouwd worden, zodat dit in januari ontvangen kan worden voor beproeving van het hefsy- steem met een met water geballaste pijler. Eind september werd de werkvloer van de 66ste pijler gestort, waarmee de afloop van de pijlerbouw is aangevan gen. De vermindering van de werkzaamheden gaat in een min of meer gelijkmatig tempo door tot voorjaar 1983. Door het optredende repetitie effect kon de manbezetting bij de pijlerbouw reeds aanmerke lijk worden verminderd. De werkzaamheden liggen een maand voor op de planning. De bouw van de landhoofd- elementen, van de schijven van de universeel inzetbare pijler en van de keerwanden van de randpijlers is in volle gang. Dit werk wordt uitgevoerd op de terreinen van de Combinatie Oosterschelde te Kats. De bouw van de Roompotsluis verloopt voorspoedig. Nadat de vloeren gestort waren is de zandaanvulling eromheen uitgevoerd. Vervol gens zijn de wanden van het buitenhoofd en van de weste lijke roldeurkas gestort. De aanvankelijke vertraging bij de start der werkzaamheden leidde tot een achterstand; die is van een maand nu terugge bracht tot een week. Op 3 juli 1981 werd opdracht verleend aan de Combinatie Constructiewerken Ooster schelde, 'Ostem v.o.f.', voor fabricage, montage en inbe- drijfstellen van de stalen vakwerkschuiven en de elektro-hydraulische bewe gingswerken voor de storm vloedkering. In totaal is hiermee 395 miljoen gulden gemoeid. 515

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 53