Met name de eis dat de keuze van het tijdstip van sluiten geheel vrij moet zijn, is bepalend, omdat verval- en golfbelasting op de schuif sterk van dat tijdstip afhankelijk zijn. Bij relatief late sluitingstijdstippen - dus wanneer men sluit op het grenspeil of het alarmpeil - worden de bewegingswerken zwaar belast. Als bewegingswerk is een hydraulisch bewe gingssysteem gekozen. Hoewel dit systeem altijd als het vigerende ontwerp is gepresen teerd, werd ook uitgebreid aandacht besteed aan alternatieve typen bewegingswerken. Het meest belovende van deze alternatieve ontwer pen werd zelfs geheel uitgewerkt. Dit was een mechanisch bewegingswerk dat de schuif in beweging bracht met twee tandheugels die elk door een aantal parallel aangedreven rondsels konden worden bewogen. Dergelijke bewegings werken worden wel toegepast voor het verstellen van de poten van boorplatforms. De eisen die in ons geval moesten worden gesteld aan de levensduur van de bewegings werken lagen echter hoger dan in de offshore techniek gebruikelijk is; ze maakten een kwalitatief hoogwaardiger machinewerk noodzakelijk. Het hydraulische en het mechanische bewe gingswerk werden tenslotte onderworpen aan een zorgvuldige vergelijkende evaluatie op de criteria ontwerp, betrouwbaarheid en mogelijk heden voor bewaking, levensduur en onder houd, fabricage, kosten en planning en ten slotte esthetica.Het was een nek-aan-nek-race, maar uiteindelijk werd het hydraulische bewegingswerk gekozen. Doorslaggevend waren de mogelijkheden voor conditiebewa- 521

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 7