Met name de eis dat de keuze van het tijdstip
van sluiten geheel vrij moet zijn, is bepalend,
omdat verval- en golfbelasting op de schuif
sterk van dat tijdstip afhankelijk zijn.
Bij relatief late sluitingstijdstippen - dus
wanneer men sluit op het grenspeil of het
alarmpeil - worden de bewegingswerken
zwaar belast.
Als bewegingswerk is een hydraulisch bewe
gingssysteem gekozen. Hoewel dit systeem
altijd als het vigerende ontwerp is gepresen
teerd, werd ook uitgebreid aandacht besteed aan
alternatieve typen bewegingswerken. Het
meest belovende van deze alternatieve ontwer
pen werd zelfs geheel uitgewerkt. Dit was een
mechanisch bewegingswerk dat de schuif in
beweging bracht met twee tandheugels die elk
door een aantal parallel aangedreven rondsels
konden worden bewogen. Dergelijke bewegings
werken worden wel toegepast voor het verstellen
van de poten van boorplatforms.
De eisen die in ons geval moesten worden
gesteld aan de levensduur van de bewegings
werken lagen echter hoger dan in de offshore
techniek gebruikelijk is; ze maakten een
kwalitatief hoogwaardiger machinewerk
noodzakelijk.
Het hydraulische en het mechanische bewe
gingswerk werden tenslotte onderworpen aan
een zorgvuldige vergelijkende evaluatie op de
criteria ontwerp, betrouwbaarheid en mogelijk
heden voor bewaking, levensduur en onder
houd, fabricage, kosten en planning en ten
slotte esthetica.Het was een nek-aan-nek-race,
maar uiteindelijk werd het hydraulische
bewegingswerk gekozen. Doorslaggevend
waren de mogelijkheden voor conditiebewa-
521