Samenvattingen Schuiven en bewegingswerken voor de Oosterschelde-kering Het definitieve schuifontwerp voor de Ooster schelde-kering wordt gekenmerkt door een hoofdligger van buisprofielen, omdat die het beste de golfklappen opvangt. Elke schuif zal worden bewogen door twee aan weerszijden geplaatste hydraulische bewegingswerken, waaraan zeer hoge eisen worden gesteld voor wat betreft hun precisie en levensduur. Een speciaal probleem vormde nog de zuiger stang, die wanneer de schuif gesloten is, voortdurend blootgesteld wordt aan corrosie door het zoute water. Na vele proeven werd ter bescherming van de zuigerstang een coating gekozen van nikkel en chroom. Bovendien zal de stang bij het uittreden lopen door een bad van conserveringsolie. Het gebruik van de Oosterschelde-kering in andere situaties dan een stormvloed; een eerste verkenning De Oosterschelde-kering, die primair wordt gebouwd om met behoud van de natuurwaarden en de visserijbelangen veiligheid te bieden aan het achterliggende gebied, kan in principe ook voor andere doeleinden gebruikt worden, mits die niet strijdig zijn met de primaire doelstelling. Er is nu een nota uitgebracht die deze mogelijke doelen opsomt en onderzoekt op hun effecten voor het Oosterscheldegebied. Als voorbeeld dient het gebruik van de Oosterschelde-kering voor het behoud van oesters gedurende oosterstormen. De verantwoordelijke minister zal uiteindelijk de beslissing moeten nemen of de kering voor zulke secundaire doelen gebruikt mag worden. Het onderzoekings- en werkvaartuig 'Lodycke' De intensieve operationele begeleiding die de meetdiensten moeten verlenen bij de bouw van de stormvloedkering in de Oosterschelde- mond maakte vervanging en uitbreiding nodig van de bestaande meetvloot. Het nieuw gebouwde m.s. 'Lodycke' kan dienst doen als meetvaartuig, maar ook als werkvaartuig voor bij voorbeeld het verzetten van ankers. Dit is des te belangrijker omdat in het tracé van de Oosterschelde-kering niet gewoon geankerd mag worden om de bodembescherming te ontzien. De 'Lodycke' kan meetinstrumenten uitzetten aan blok- en peurankers. Ook kan het vaartuig inspectievoertuigen, zoals de Bodemkruiper, aflieren en weer aan boord hijsen. De Grevelingen zout of zoet? Het Grevelingenmeer, thans bijna even zout als de Noordzee, kan in de toekomst zoet worden gemaakt. Een aantal werkgroepen onderzoekt of dit wenselijk is. Dit artikel geeft een kort overzicht van de consequenties van verzoeting voor de waterhuishouding en de waterkwaliteit. Een zoet Grevelingenmeer zal gevoed moeten worden met Rijnwater, dat nogal sterk is vervuild met nutriënten en zware metalen. In een zout Grevelingenmeer kan dezelfde waterkwaliteit bereikt worden als in de Ooster- schelde. 565

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 51