tot N.A.P. 1 m. Als deze minimale sluitkade is
gevormd, kan over water meer steen worden
aangevoerd, die met hydraulische kranen
onder profiel wordt gebracht tot N.A.P.
2,5 m; dan is de sluiting een feit.
Gezien de slechte bodemgesteldheid en de
onvoorspelbare ontgrondingen is besloten de
lage noordelijke en zuidelijke damvakken
eveneens te versterken. Dit zal geschieden
door verwijdering van de bekleding van het
oostelijktalud en aanleg van een hoog noordelijk
en zuidelijk damvak volgens de gebruikelijke
ontwerpen, waarbij vrijwel geen golfoverslag
voorkomt. Na het gereedkomen van de sluitkade
zal erachter een damvak worden aangelegd. De
Markiezaatskade wordt dan een rechte dam
met overal een vrijwel gelijk dwarsprofiel.
Wanneer de zandlichamen nog in 1982 worden
aangelegd is er voldoende tijd voor zetting
en consolidatie van de ondergrond, en behoe
ven er geen grondverbeteringen te worden
toegepast.
De grote hoeveelheid steen die in de sluitkade
is verwerkt, kan meteen na de bouw van het
hoge damvak worden gebruikt voor de voltooi
ing van de compartimenteringswerken. Bij het
oorspronkelijke ontwerp was daar ook mee
gerekend, maar dan uitsluitend voor de sluiting
van het Tholense Gat, waarbij dan, juist
voorafgaand aan die sluiting, een damvak van
minimale afmeting achter de sluitkade moest
worden aangelegd. Wel moet bij deze oplossing
meteen een doorlaatmiddel worden aangelegd,
in plaats van een of twee jaar later. Met het
definitieve doorlaatmiddel wordt in het budget
van de compartimenteringswerken rekening
gehouden. Indien de bouw van het definitieve
doorlaatmiddel niet voldoende kan worden
versneld, zullen tijdelijke voorzieningen
moeten worden getroffen.
Het tijdschema van de belangrijkste activiteiten
is erop gericht om bij het begin van het
stormseizoen 1982/83 een situatie te scheppen
waarbij de scheepvaartbegeleiding op de
Schelde/Rijnverbinding kan worden opgeheven.
In het voorjaar en de zomer van 1983 kan de
sluiting met de bijkomende werken worden
afgemaakt. De kosten van het totale werk zijn
indicatief geraamd op f35 miljoen.
Samenvatting
Ten behoeve van de voltooiing van de compar
timenteringswerken op een voor de scheepvaart
op de Schelde-Rijnverbinding aanvaardbare
wijze is het noodzakelijk dat de op 11 maart
1982 doorgebroken Markiezaatskade opnieuw
gesloten wordt. De omkading van het Markiezaat
vervult een belangrijke waterbouwkundige
functie bij de aanleg van de Oesterdam, zowel
met het oog op de kosten van aanleg van de
dam als in verband met de veiligheid van de
scheepvaart op de Schelde-Rijnverbinding; de
aanleg is voorts aantrekkelijk uit een oogpunt
van milieu en planologie. Hersluiting van de
Markiezaatskade dient op korte termijn te
gebeuren, omdat uitstel aanzienlijke kosten zal
vergen, wil men een aanvaardbare situatie
voor de scheepvaart bewerkstelligen.
Na de doorbraak zijn noodmaatregelen getrof
fen om de stabiliteit van een hoogspannings
mast te garanderen en om de hinder voor de
scheepvaart op de Schelde-Rijnverbinding te
verminderen.
Voor het opnieuw sluiten van de kade zijn
alternatieven bestudeerd: recht door het diepe
gat en met een hoefijzervormige sluitkade
achterom de ontgrondingskuil, voor of achter
de hoogspanningsmast langs. De aanleg van
een sluitkade recht door het diepe gat verdient
op grond van een aantal overwegingen de
voorkeur.
Bij deze oplossing moet het diepe gat worden
gepasseerd, waarbij een grote hoeveelheid
stroombestendig materiaal benodigd is. De
bestaande sluitkade moet naar het noorden toe
worden opgeruimd tot een sluitgat van 800 m
is gerealiseerd. Er wordt naar gestreefd een
wintersluitgat te maken waarbij geen scheep
vaartbegeleiding meer nodig is. Na het storm
seizoen 1982/83 wordt de sluiting uitgevoerd
volgens de verticale geleidelijke methode.
Vóór het voltooien van de kade moeten de
damvakken worden verhoogd tot een niveau
dat niet of nauwelijks meer overstroombaar is,
en moet ook achter de sluitkade een hoog
damvak worden aangelegd.
Bij het tijdschema wordt ervan uitgegaan, dat
in het stormseizoen een stabiele situatie
aanwezig moet zijn. De kosten zijn nog slechts
globaal aan te geven: f35 miljoen, inclusief de
noodmaatregelen en B.T.W.
De uitvoering van de sluiting zou in twee delen
kunnen uiteenvallen: aanleg van het wintersluit
gat in 1982 en vervolgens sluiting en afwerking
van de kade in 1983.
33