Samenvattingen
Schuiven en bewegingswerken voor de
Oosterscheldekering
Ten vervolge van een artikel over ditzelfde
onderwerp in het vorige Bericht wordt een
beschrijving gegeven van de hydraulische en
elektrische installatie van de Oosterscheldeke
ring.
Bij elke schuif zullen twee onafhankelijke
hydraulische hefwerktuigen worden geplaatst.
Deze installaties zijn ondergebracht in contai
ners. De elektrische installatie is gebonden aan
een extreem lage faalkans - één duizendste per
jaar en dient onmiddellijk te reageren als de
toegestane tolerantie in de scheefstand van de
schuiven wordt overschreden.
De energievoorziening voor bijzondere omstan
digheden blijft in eigen beheer. Een 10 kV-
ringleiding zorgt ervoor dat alle installaties
steeds van stroom kunnen worden voorzien.
De elektrische installatie controleert zichzelf en
de hydraulische installatie permanent op goed
functioneren.
Hét ontwerp van de drempel
De drempel van de Oosterschelde-kering wordt
uitgevoerd als een open filterconstructie. Het
materiaal van de onderste laag van dit filter is
0,002 m in doorsnee, dat van de bovenste laag
1 m. De vereiste afmetingen van alle tussenlig
gende lagen zijn in een afzonderlijk modelonder
zoek vastgesteld. Daarbij werd ook gekeken
naar de stabiliteit van de lagen tijdens de
bouw. Voor de eindsituatie is uitgegaan van de
veronderstelling dat één schuif hapert en blijft
openstaan. Als criterium voor het bezwijken
werd het zichtbaar worden van de volgende
laag gehanteerd. De toplagen zullen met
speciale grijpers op hun plaats worden gebracht.
Morfologische veranderingen in het Krammer
en het Slaak
In het Krammer en het Slaak zijn sinds 1962
grote morfologische veranderingen opgetreden
onder invloed van respectievelijk de afsluitingen
van de Grevelingen en van het Volkerak, en
van de aanleg van het werkeiland voor de
Krammersluizen. Het Krammer heeft een
voortdurend proces van verruiming en uitboch-
ting ondergaan. De maximale diepte van deze
geul nam uiteindelijk toe tot N.A.P. - 24 m,
voornamelijk als gevolg van het feit dat het
ebtransport het vloedtransport permanent ging
overheersen. De Plaat van de Vliet, waarop het
werkeiland is aangelegd, is eigenlijk pas sinds
het begin van deze ontwikkelingen ontstaan.
Doorbraak van de westelijke Markiezaatskade
Op 11 maart 1982 is de westelijke kade rond
het Markiezaat van Bergen op Zoom tijdens
een storm doorgebroken. Dit gebeuren was
vooral gevaarlijk voor de scheepvaart op de
Schelde/Rijn-verbinding en vooreen hoogspan
ningsmast in de onmiddellijke omgeving. Er
zijn dan ook terstond noodmaatregelen
genomen.
Op korte termijn moet de breuk hersteld
worden. Voor de nieuwe sluiting zijn alternatie
ven bestudeerd. Gekozen werd voor een
nieuwe sluiting rechtdoor het oude tracé.
Er zal moeten worden overwinterd met een
sluitgat van 800 m. De sluiting daarvan wordt
uitgevoerd na het stormseizoen 82/83. De
gehele Markiezaatskade wordt na de sluiting
verhoogd. De kosten van het werk zullen
ongeveerf35 miljoen bedragen.
49