Samenvattingen Schuiven en bewegingswerken voor de Oosterscheldekering Ten vervolge van een artikel over ditzelfde onderwerp in het vorige Bericht wordt een beschrijving gegeven van de hydraulische en elektrische installatie van de Oosterscheldeke ring. Bij elke schuif zullen twee onafhankelijke hydraulische hefwerktuigen worden geplaatst. Deze installaties zijn ondergebracht in contai ners. De elektrische installatie is gebonden aan een extreem lage faalkans - één duizendste per jaar en dient onmiddellijk te reageren als de toegestane tolerantie in de scheefstand van de schuiven wordt overschreden. De energievoorziening voor bijzondere omstan digheden blijft in eigen beheer. Een 10 kV- ringleiding zorgt ervoor dat alle installaties steeds van stroom kunnen worden voorzien. De elektrische installatie controleert zichzelf en de hydraulische installatie permanent op goed functioneren. Hét ontwerp van de drempel De drempel van de Oosterschelde-kering wordt uitgevoerd als een open filterconstructie. Het materiaal van de onderste laag van dit filter is 0,002 m in doorsnee, dat van de bovenste laag 1 m. De vereiste afmetingen van alle tussenlig gende lagen zijn in een afzonderlijk modelonder zoek vastgesteld. Daarbij werd ook gekeken naar de stabiliteit van de lagen tijdens de bouw. Voor de eindsituatie is uitgegaan van de veronderstelling dat één schuif hapert en blijft openstaan. Als criterium voor het bezwijken werd het zichtbaar worden van de volgende laag gehanteerd. De toplagen zullen met speciale grijpers op hun plaats worden gebracht. Morfologische veranderingen in het Krammer en het Slaak In het Krammer en het Slaak zijn sinds 1962 grote morfologische veranderingen opgetreden onder invloed van respectievelijk de afsluitingen van de Grevelingen en van het Volkerak, en van de aanleg van het werkeiland voor de Krammersluizen. Het Krammer heeft een voortdurend proces van verruiming en uitboch- ting ondergaan. De maximale diepte van deze geul nam uiteindelijk toe tot N.A.P. - 24 m, voornamelijk als gevolg van het feit dat het ebtransport het vloedtransport permanent ging overheersen. De Plaat van de Vliet, waarop het werkeiland is aangelegd, is eigenlijk pas sinds het begin van deze ontwikkelingen ontstaan. Doorbraak van de westelijke Markiezaatskade Op 11 maart 1982 is de westelijke kade rond het Markiezaat van Bergen op Zoom tijdens een storm doorgebroken. Dit gebeuren was vooral gevaarlijk voor de scheepvaart op de Schelde/Rijn-verbinding en vooreen hoogspan ningsmast in de onmiddellijke omgeving. Er zijn dan ook terstond noodmaatregelen genomen. Op korte termijn moet de breuk hersteld worden. Voor de nieuwe sluiting zijn alternatie ven bestudeerd. Gekozen werd voor een nieuwe sluiting rechtdoor het oude tracé. Er zal moeten worden overwinterd met een sluitgat van 800 m. De sluiting daarvan wordt uitgevoerd na het stormseizoen 82/83. De gehele Markiezaatskade wordt na de sluiting verhoogd. De kosten van het werk zullen ongeveerf35 miljoen bedragen. 49

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 51