van onderdelen begint medio
april.
De resultaten van het golfklap-
onderzoek zijn in het ontwerp
verwerkt. De detaillering van
de bewegingswerken is
gereed. Op korte termijn
worden contracten gesloten
voor belangrijke onderdelen.
In discussie is nog of op een
pijler steeds twee gelijke
cilinders moeten worden
aangebracht. Op 26 pijlers zijn
ze volgens het huidige ontwerp
namelijk ongelijk van hoogte,
omdat ook de bijbehorende
schuiven ongelijk van hoogte
zijn, door de vormgeving van
de bodem van de sluitgaten.
Van de elektrische installatie
is een deel aanbesteed. De
aanbiedingen worden geëvalu
eerd.
In de verslagperiode zijn in
het proefbassin te Schelphoek
proeven uitgevoerd met een
geperforeerde trilplaat. De
trilplaat bleek geen beschadi
ging van de filtermat te
veroorzaken. Er worden ook
proeven uitgevoerd voor het
verdichten van de negatieve
overlap. Een steenpakket van
4 m dik met als bovenlaag
stortsteen 10/60 kg, 60/300 en
300/1000 kg wordt in één keer
verdicht, waarbij nagegaan
wordt of slepend verdichten
met een trilplaat mogelijk is.
In de stroomgoot te Lith
worden proeven uitgevoerd
voor het ontwerp van de
damaanzetten. Daartoe wordt
het uitspoelgedrag van
ingesloten zandlenzen bestu
deerd.
De verificatieproef van de
tegelmat, waarbij de in
werkelijkheid te verwachten
krachten en extreme situaties
zijn gesimuleerd, is met
succes afgerond. De risico-ana
lyses werden afgerond van
het funderingsbed, de filter-
mattenfabriek, de 'Cardium',
de'Jan Heymans', de fabricage
en het leggen van de tegelmat-
ten, de ankerbehandeling en
het plaatsen van pijlers.
Bij de ontwikkeling van het
meetsysteem van de 'Cardium'
zijn vertragingen opgetreden.
Een meetsysteem gebaseerd
op een minimum eisenpakket
zal als noodsysteem worden
gebruikt voor de begeleiding
van de proefperiode.
Het meetsysteem van de
'Ostrea' is gereed; het heeft
zijn eerste beproevingen
ondergaan. De ontwikkeling
van het meetsysteem van de
'Macoma' lijkt momenteel wat
traag te verlopen. De datum
van aankomst op de Ooster-
schelde komt echter niet in
gevaar.
De bouw van de 'Portunus' en
de verbouwing van de 'Wijker
Rib' lopen ten einde. Op de
'Wijker Rib' dient alleen de
kraan nog gemonteerd te
worden. Ten aanzien van het
drempelmaterieel beginnen
de inspectie-activiteiten
tastbare vormen aan te
nemen. De functionele specifi
caties van het meetsysteem
van de toplaagstorter zijn zo
goed als gereed; de beschrij
ving van het meetproces van
de steenstorters is begin
maart gereedgekomen.
Beslissende keuzes zullen zeei
binnenkort gedaan worden
ten aanzien van de opschoon-
en verdichtingsponton en de
bodemcontrole.
Het informatie-verwerkings
centrum van uitvoeringsgege-
vens is in ontwikkeling. De
behuizing is gereed en de
computer- apparatuur is
geïnstalleerd. Met de bouw
van de randapparatuur en de
programmering zal men
voorlopig doorgaan tot het
eind van de proefperiode van
de 'Macoma', de 'Ostrea' en
de 'DOS I'.
Er zijn acties gaande om het
uitgebreide scala van dragers
van onderwaterinspectie-sen
soren op effectieve wijze in te
passen in de operaties van he
bijzonder materieel. Bekeken
wordt waar de 'Portunus',
uitgerust meteen manipulator
verder nog ingezet kan wor
den, waar duikers gebruikt
kunnen worden, met welke
inspectie-sensoren, en hoe de
sonar vanaf de 'Orisant' zo
duidelijkmogelijkde resultater
kan presenteren.
Fotoverantwoording
Bart Hofmeester 4, 19, 25, 55
W. Riemens 40
56