HAMERSTUKKEN LEIDINGBRUG HAMERSTUKKEN CONTAINER DOORSNEDE A - A HYDRAULIEK-CONTAINER c □mi r*" NOORDZEE ZIJDE ELEKTRO-CONTAINER LEIDINGBRUG t VRIJE DOORGANG SERVICE CONTAINER AS VERKEERSKOKER OOSTERSCHELDE ZIJDE H tijdens het bedrijf later, na gereedkomen van de kering. Zonodig kan de lucht in de containers verwarmd of anderszins behandeld worden, om de voor de componenten gewenste bedrijfsomstandigheden te waarborgen. Daarnaast dempt de container een deel van het lawaai dat hydraulische pompen nu eenmaal maken. In een container zijn de complete hydraulische installaties voor de twee cilinders op een pijler ondergebracht. In geval van storing van de hydraulische installatie van één van deze cilinders is het daardoor vrij makkelijk over te schakelen op de andere. Alle omscha- kelorganen bevinden zich in deze container; dit betekent een belangrijke bijdrage aan de bedrijfszekerheid van het bewegingssysteem. Naast de hydraulische container staat de tank met de bedrijfsolie voor het hydraulische systeem. Bovendien bevindt zich in elke verkeerskoker een container gevuld met schakelkasten en apparatuur voor de besturing, bewaking en energievoorziening. De containers en olietanks staan aan de Noordzeezijde van de verkeerskokers. De wand aan Oosterscheldezij- de wordt geheel ingenomen door een door gaand kabelrek waarop de complete elektrische bekabeling, doorgaande hoogspanningskabels voor het Provinciaal Elektriciteitsbedrijf en een aantal leidingen komen te liggen. Verspreid over de kering zijn in de verkeerskokers ook nog containers geplaatst voor werkplaatsen, conditiebewaking, milieumetingen, transforma toren, enzovoort. Kortom, de verkeerskoker staat aardig vol. Toch kon het principe gehand haafd worden dat over de hele lengte van een sluitgat passage mogelijk is door de verkeers koker, zodat de meest storinggevoelige delen van de bewegingsinstallaties ook onder de slechtste weersomstandigheden bereikbaar blijven. Fig. 1. Indeling van de kokers van de Oosterschelde-kering Fig. 2. Schema van de energie opwekking en -distributie Het leidingwerk dat de hydraulische apparatuur in de containers moet verbinden met de hydraulische cilinders, is bevestigd op consoles. Het verlaat de verkeerskokers aan de zijde van de vaste oplegging op de pijlers. Zo ondervindt het geen last van de verplaatsingen die de verkeerskoker ondergaat ten opzichte van de pijler. In de verkeerskokers is het leidingwerk uitgevoerd in koolstofstaal, in de buitenlucht in roestvast staal. De leidingen worden zoveel mogelijk gecombi neerd met de bordessen en leuningen tussen de verkeerskokers en de hamerstukken. Op het hamerstuk volgen ze hun eigen weg. Waar de vaste leidingen overgaan naar de bewegende cilinder, wordt gebruik gemaakt van slangver bindingen. Die zijn dubbel uitgevoerd op de plaatsen waar ze invloed kunnen hebben op de bedrijfszekerheid bij het sluiten. 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 8