Het ontwerp van de drempel De drempel van de Oosterschelde-kering dient een aantal functies te vervullen. De voornaam ste zijn bescherming van de ondergrond tegen erosie, en steun aan de pijler en de ondergrond. Maar de drempel is ook een onderdeel van de kering als geheel, en dus heeft hij tevens zowel een afsluitende functie, bij gesloten kering, als een stroomgeleidende functie wanneer de kering open staat. Om de ondergrond te beschermen dient de drempel als een filtercon structie opgebouwd te worden, waarbij als randvoorwaarden gelden enerzijds de afmeting van de korrels van de ondergrond en anderzijds de afmetingen van de stenen van de toplaag. Vanwege de afsluitende functie worden eisen gesteld aan de doorlatendheid, terwijl de constructie daarnaast flexibel moet zijn, om ongelijkmatige zettingen te kunnen volgen en aansluiting te behouden op andere onderdelen van de kering. Een gelijkmatige vorm van de drempel is aantrekkelijk voor de stroomgelei- ding onder dagelijkse omstandigheden. In verband met de steun aan de pijler worden eisen gesteld aan de minimale afmetingen van de drempel. Dit scala van eisen heeft geleid tot een princi pe-ontwerp van de drempel (fig. 1). Het is een ontwerp met een open toplaag van stortsteen, dat de voorkeur verdiende boven een ontwerp met een dichte toplaag van steenasfalt, vanwege de kosten en de herstelbaarheid bij schade. Om het principe-ontwerp verder uit te kunnen werken was het noodzakelijk de grenstoestanden te bepalen: de situaties, waarbij de sterkte van de drempel nog net voldoende is om de belasting te weerstaan. Een marginale overschrijding van de belasting leidt al tot bezwijken van de drempel en daarmee tot het bezwijken van andere delen van de kering en tenslotte tot het bezwijken van de kering als geheel. Het onderscheiden van grenstoestanden behoort bij de probabilis tische benadering, een moderne ontwerp methode (zie Bericht 81, augustus 1977). Uitgaande van een zekere ontwerpbelasting is het volgens deze ontwerpfilosofie toegestaan dat de constructie bezwijkt als er maar voldoen de marge bestaat tussen de ontwerpbelasting en de bezwijkbelasting. Deze marge wordt de veiligheid van de beschouwde constructie genoemd. De eerste laag van de drempel gerekend van beneden af dient te bestaan uit materiaal dat in voldoende mate als filter fungeert ten opzichte van het onderliggende bodemzand. Het is een laag grind met een gemiddelde diameter van 0,02 m. Daarentegen bestaat de bovenste laag van de drempel uit zeer grote stenen, met een gemiddelde diameter van ruim 1 m. Om te voldoen aan de filtereisen dient de drempel te worden opgebouwd uit een aantal lagen van loskorrelige materialen, waarvan de diameter van beneden naar boven steeds toeneemt. Zodoende is iedere laag in staat het materiaal van de eronderliggende laag vast te houden, ook wanneer bij gesloten kering tengevolge van een groot waterstandsverschil tussen de Noordzee en de Oosterschelde een sterke waterstroming door de drempel loopt. Deze stroming kan zeer sterk worden, zodat de filterwerking van de lagen slechts dan voldoet als de strengste filtereisen worden toegepast. Dit laatste houdt in dat de holle ruimten tussen de korrels van de filterlaag kleiner moeten zijn dan de korrels van de onderliggende laag. Zo'n filter wordt 'geometrisch ondoordringbaar' genoemd. Voor de dimensionering van de onderste filterlagen is naast de grenstoestand met betrekking tot de filterwerking nog een grenstoe stand van belang, namelijk de stroombestendig- heid tijdens de bouw. Het gaat daarbij om de stabiliteit van het materiaal, dat nadat het is aangebracht gedurende een kortere of langere periode blootstaat aan de mogelijk eroderende werking van overtrekkende stroom, voordat het is afgedekt met grover en dus stabieler materi aal. De optredende stroomsnelheden zijn natuurlijk in eerste instantie beslissend. Daarnaast veroorzaken de pijlers lokale versnellingen en vertragingen, waardoor het materiaal eerder in beweging komt dan in een volledig ongestoorde situatie. Echter, in deze fase is enig materiaal transport nog wel toelaatbaar, omdat de gevolgen vrij gering zijn en opgetreden schade relatief eenvoudig hersteld kan worden. Voor de bepaling van de benodigde steenafme ting van de diverse lagen is uitgebreid model onderzoek verricht. Er kwam uit, dat het mogelijk is een constructie te ontwerpen die zowel aan de filtereisen voldoet als in voldoende mate stroombestendig is. Wel is een aangepaste uitvoeringsmethodiek noodzakelijk, waarop in een later Bericht zal worden teruggekomen. Op één van de grenstoestanden, de stabiliteit 14

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 16