Schuiven en bewegingswerken voor de Oosterschelde-kering (II) De schuiven in de Oosterschelde-kering zullen worden geopend en gesloten met behulp van hydraulische bewegingswerken. In Bericht 100 (mei 1982) werd daar al over geschreven. In deze aflevering het vervolg van een zo eenvou dig mogelijk gehouden uiteenzetting over het hydraulisch werk en de elektrische installatie. De complete taak van het bewegingswerk wordt gerealiseerd met behulp van een hydraulische installatie die olie onder druk naar de cilinder kan toevoeren en drukloos kan afvoeren naar een tank. Bij het sluiten van een schuif wordt olie met min of meer constante druk aan de dekselzijde van de cilinder toegevoerd, terwijl de olie aan de stangzijde kan worden afgevoerd via een stroomregel ventiel. Door de instelling van dit regelorgaan ligt de schuifsnelheid bij het sluiten vast. Deze snelheid is voor alle schuiven bepaald op 3 mm/sec. Doordat er een constante druk is aan de dekselzijde, zijn de golven die op de schuif inwerken niet in staat de schuif tijdens het sluiten omhoog te drukken. In gesloten positie is de cilinder aan de stang zijde drukloos; een constante druk aan de dekselzijde zorgt ervoor dat de schuif op zijn onderaanslag blijft gedrukt. Om te openen wordt de dekselzijde drukloos gemaakt, en wordt aan de stangzijde olie onder druk toegevoerd. Er is geen drukregeling, de snelheid van de schuif wordt bepaald door het debiet van de pomp. Ook in deze richting bedraagt de snelheid bij benadering 3 mm/sec. In geheven toestand hangt de schuif op de oliekolom aan de stangzijde die is afgesloten door een drukgestuurde terugslagklep tussen de cilinder en het stroomregelventiel. De sturing op de teruslagklep is nodig om bij het sluiten olie te kunnen afvoeren. De hydraulische installatie van een cilinder bestaat in hoofdzaak uit een elektrisch gedreven pomp, kleppen, filters, schuiven, veiligheden en drukschakelaars. Samen met de bijbehoren de elektrische componenten en schakelkasten zijn ze ondergebracht in containers in de verkeerskokers. De extra-bescherming van deze kwetsbare onderdelen leek nodig, zowel tijdens de bouw en het transport van de verkeerskokers als

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 7