eisen. Daarom is er een onderzoek uitgevoerd
naar eventuele bijstelling van de verdichtings-
eisen.
In hoeverre kan er op de bovengenoemde
gebieden nu worden geoptimaliseerd? Optima
lisering van de bedrijfscoëfficiënt is vrijwel niet
mogelijk, daar de verlet-uren optreden door
normale stagnaties bij de bedrijfsvoering van
de 'Mytilus'. Voor de planning wordt daarom
rekening gehouden met een bedrijfscoëfficiënt
van 0,65.
Onderzocht is welke maatregelen er dienen te
worden genomen om met een optimale
naaldwaarde te kunnen werken.
Geanalyseerd werd hoeveel reserve-onderdelen
men in voorraad moet hebben en in de loop der
tijd bestellen zodat de beschikbaarheid van
reserve-onderdelen maximaal wordt. Daarnaast
is nagegaan in hoeverre de kwaliteit van de
verschillende trilnaaldonderdelen en verbindin
gen - lassen bijvoorbeeld - kan worden
verbeterd, opdat de levensduur van de trilnaal-
den vergroot wordt.
De uit dit onderzoek voortgekomen
verbeteringen zijn dan ook toegepast. Op
grond van deze verbeteringen is een nieuwe
prognose voor de levensduren van de verschil
lende trilnaald onderdelen opgesteld (zie
onderstaande tabel).
De getallen tussen haakjes geven aan hoeveel
de gemiddelde levensduren vóór de optimali
sering bedroegen. De praktijk moet nog
uitwijzen wat de levensduur is van de trilmoto-
ren, daar nergens in de wereld ervaring is met
zeer lang in bedrijf zijnde trilmotoren.
De resultaten van de uitgevoerde analyses
geven aan dat voor 1981 11 volledigetrilnaalden
nodig waren, exclusief trilvibratoren. Voor 1982
zijn voorlopig 10 volledige trilnaalden nodig; of
dit aantal juist is, zal blijken uit de gedurende
1981 opgedane ervaringen met het repareren
en vervangen van trilnaaldonderdelen. Zoals
gezegd is besloten tenminste één extra trilmotor
per naald toe te voegen, gezien de onbekende
levensduur en de kans dat er tijdens het
preventieve onderhoud van een trilmotor een
andere stuk gaat.
Deze voorinvestering kost minder dan de
schade die zou optreden indien er niet voldoen
de vibratoren aanwezig zouden zijn in geval
van stukgaan. Voor de verlenging van de
levensduur der trilnaaldonderdelen zijn
grondige periodieke inspecties noodzakelijk,
en de hieruit voortkomende reparaties.
Bij het preventieve onderhoud is de triluren-
grens belangrijk waarbij de verschillende
trilnaaldonderdelen op gebreken moeten
worden gecontroleerd. Na elke 200 draaiuren
worden de trilnaalden, behalve de vibrators,
dan ook gecontroleerd: de trilnaalden worden
uitgewisseld, gedemonteerd en gecontroleerd
in een werkplaats. Na 800 draaiuren wordt de
naald ontmanteld: de schachten worden in
pijpen en flenzen gesplitst, en de laszones
verwijderd; daarna worden de delen weer tot
schachten samengesteld. Daar naar verwach
ting de gemiddelde levensduur van een
vibrator aanzienlijk groter zal zijn dan die van
de andere trilnaaldonderdelen, worden de
vibratoren na 1000 tot 1500 draaiuren volledig
doorgelicht en gereviseerd. Voor een doeltref
fende uitvoering van het preventieve onderhoud
zijn voorzieningen aangebracht aan boord van
de 'Mytilus' en in een reparatieloods aan de
wal.
Als er trilnaalden breken in de grond, is het
niveau waarop de doorgaande scheur zich
bevindt van zeer groot belang. Boven 50 cm
onder de onderbegrenzing van de fijne op-
schoonslag van de Cardium wordt het restant
van de gescheurde naald uit de grond getrokken.
Ligt de doorgaande scheur beneden dat
niveau, dan is het goedkoper om het restant
van de naald in de grond te laten zitten. Het
uittrekken van de resterende naaldlengte en
het hierna opnieuw verdichten van het gebied
rondom de getrokken naald kost veel meer dan
een nieuwe trilnaald.
Op grond van de resultaten van de uitgevoerde
analyses en de daaruit voortvloeiende genomen
of nog uit te voeren maatregelen, is de gemid
delde naaldwaarde gekomen op 0,80 a 0,85,
Onderdeel 1e levensduur 2e levensduur 3e levensduur
(uren) (na 1 x stuk gaan) (na 2x stuk gaan)
boven- en
onderschacht
800 (500)
400 (200)
400 (200)
adaptors
800 (500)
400(200)
400 (200)
resonatoren
800 (230)
600 (230)
400 (230)
68