THEORETISCH PROFIEL
ig. 3. Talud van het Bathse
puikanaal
ig. 1. Ontstaan van de'hals'
an Zuid-Beveland
ig. 2. Intensiteit van de
ustverstoring langs de ver-
eersstrook in de 'hals'
owel visueel, auditief, gevoelsmatig alsook
unctioneel een soort van invloedssfeer te
nderscheiden, die naar beide zijden geleidelijk
fneemt. Er is een gradiënt van activiteiten
aar rust (figuur 2), De dominerende en
dynamische Schelde-Rijnverbinding neemt in
et tussengebied zijn eigen plaats in. Het
ipuikanaal zelf wordt gekarakteriseerd als een
rede watergang om langs de kortste weg
'ater van het Zoommeer op de Westerschelde
e lozen.
Iet deze uitgangspunten en de gekozen eerste
ptiek als leidraad, is vervolgens een basisplan
pgesteld voor de omgeving van het Spuika-
aal, dat uitgaat van de aanwezige eigenschap
en van het landschap met inbegrip van het
puikanaal. Wil men de verscheidenheid aan
ndschapstypen behouden, en wil men dat
ichtbaar blijft hoe het landschap zich heeft
ontwikkeld, dan moet men de specifieke
kenmerken in een zekere onderlinge samenhang
zoveel mogelijk behouden of versterken. Er zijn
verschillende manieren om dit te bewerkstelli
gen. Ten eerste is het van belang om de
openheid in het tussengebied te behouden,
eventueel zelfs te vergroten. Ook kan men de
randen van de naastliggende oudere polders,
de voormalige zeedijken, accentueren. En
natuurlijk moet men zoveel mogelijk de
restanten van vroeger zien te behouden, zoals
oude haventjes, spuikommen, geulen en
dergelijke.
Al deze overwegingen hebben geleid tot een
basisplan. We zullen nu de belangrijkste
kenmerken daarvan bespreken. Het Spuikanaal
wordt ontworpen als een kanaal met een rustig
karakter, waar (semi)natuurlijke ontwikkelingen
overheersen in samenhang met de erlangs
gelegen natuurgebieden. De oeverzone zal voor
het grootste gedeelte ontwikkeld worden tot
een gevarieerde land-watergrens, door het
aanbrengen van onderwaterbermen met brede
rietkragen (figuur 4). Het kanaal zal over vrijwel
de gehele lengte per fiets of te voet bereikbaar
zijn, terwijl het voor de auto slechts op een
beperkt aantal plaatsen toegankelijk zal worden
gemaakt. Er zullen recreatieve voorzieningen
worden aangebracht, zoals kleine lig- en
speelweitjes langs de ter plaatse aangebrachte
oever, en enkele zwem- en vissteigers. De
omgeving van het kanaal heeft het karakter van
een tussengebied. Om dit te accentueren
moeten beplantingen in het gebied worden
opgeruimd; ook moeten de randen van het
gebied duidelijk zichtbaar worden gemaakt,
bijvoorbeeld door bomen op of langs de
binnenzijde van de dijken. Belangrijk is vooral
het behoud en herstel van restanten van
101