THEORETISCH PROFIEL ig. 3. Talud van het Bathse puikanaal ig. 1. Ontstaan van de'hals' an Zuid-Beveland ig. 2. Intensiteit van de ustverstoring langs de ver- eersstrook in de 'hals' owel visueel, auditief, gevoelsmatig alsook unctioneel een soort van invloedssfeer te nderscheiden, die naar beide zijden geleidelijk fneemt. Er is een gradiënt van activiteiten aar rust (figuur 2), De dominerende en dynamische Schelde-Rijnverbinding neemt in et tussengebied zijn eigen plaats in. Het ipuikanaal zelf wordt gekarakteriseerd als een rede watergang om langs de kortste weg 'ater van het Zoommeer op de Westerschelde e lozen. Iet deze uitgangspunten en de gekozen eerste ptiek als leidraad, is vervolgens een basisplan pgesteld voor de omgeving van het Spuika- aal, dat uitgaat van de aanwezige eigenschap en van het landschap met inbegrip van het puikanaal. Wil men de verscheidenheid aan ndschapstypen behouden, en wil men dat ichtbaar blijft hoe het landschap zich heeft ontwikkeld, dan moet men de specifieke kenmerken in een zekere onderlinge samenhang zoveel mogelijk behouden of versterken. Er zijn verschillende manieren om dit te bewerkstelli gen. Ten eerste is het van belang om de openheid in het tussengebied te behouden, eventueel zelfs te vergroten. Ook kan men de randen van de naastliggende oudere polders, de voormalige zeedijken, accentueren. En natuurlijk moet men zoveel mogelijk de restanten van vroeger zien te behouden, zoals oude haventjes, spuikommen, geulen en dergelijke. Al deze overwegingen hebben geleid tot een basisplan. We zullen nu de belangrijkste kenmerken daarvan bespreken. Het Spuikanaal wordt ontworpen als een kanaal met een rustig karakter, waar (semi)natuurlijke ontwikkelingen overheersen in samenhang met de erlangs gelegen natuurgebieden. De oeverzone zal voor het grootste gedeelte ontwikkeld worden tot een gevarieerde land-watergrens, door het aanbrengen van onderwaterbermen met brede rietkragen (figuur 4). Het kanaal zal over vrijwel de gehele lengte per fiets of te voet bereikbaar zijn, terwijl het voor de auto slechts op een beperkt aantal plaatsen toegankelijk zal worden gemaakt. Er zullen recreatieve voorzieningen worden aangebracht, zoals kleine lig- en speelweitjes langs de ter plaatse aangebrachte oever, en enkele zwem- en vissteigers. De omgeving van het kanaal heeft het karakter van een tussengebied. Om dit te accentueren moeten beplantingen in het gebied worden opgeruimd; ook moeten de randen van het gebied duidelijk zichtbaar worden gemaakt, bijvoorbeeld door bomen op of langs de binnenzijde van de dijken. Belangrijk is vooral het behoud en herstel van restanten van 101

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 47