Samenvattingen De verbouwing van het asfaltschip 'Jan Heymans' tot stortapparaat Het asfaltschip 'Jan Heymans' is omgebouwd tot steenstorter, en zal de ruimten vullen tussen de funderingsmatten waarop de pijlers van de Oosterscheldekering worden geplaatst. Ook zal het schip het nodige voorbereidingswerk verrichten: het verwijderen van zand en van de erosiebescherming van de matranden. De 'Jan Heymans' is daartoe uitgerust met twee stortpijpen, een ontzandingsinstallatie en een spuitbalk. Het te storten materiaal wordt in 12 voorraadsilo's gestort en vandaar naar de stortpijpen getransporteerd; de silo's zijn geplaatst op twee aangebouwde zijkasten. Verder zijn voorzieningen aangebracht voor het nodige peilwerk. Op 11 december 1981 is men begonnen met de werkbeproevingen. Uitvoering van de drempel Bij de aanleg van de drempel voor de Ooster- schelde-kering zal ruim 5 miljoen ton steen van verschillende soorten en formaten worden aangebracht, in lagen van verschillende diktes. Dat vereist verschillende stortingstechnieken. Voor de onderste lagen zal men gebruik maken van splijtbakken en zelfpositionerende steen- storters. Omdat de toplaag zal bestaan uit stenen van meer dan 1000 kg, die niet vanaf de waterlijn gestort mogen worden vanwege het risico van beschadigingen aan pijlers en dorpelbalken, heeft men een speciale toplaag- storter ontworpen. Hiermee kan een stenen bak met een capaciteit van 20 ton onder water gebracht en geopend worden; een beeldscherm laat dan zien hoe het storten verloopt. Ervaringen met het verdichten van de onder grond in de as van de Oosterschelde-kering In de periode april 1980 - maart 1981 is met de 'Mytilus' operationeel verdicht in de as van de Oosterschelde-kering. Vanwege teleurstellende resultaten - de effectiviteit van het bedrijf lag gemiddeld op 50% - werd er geëxperimenteerd met de horizontale en verticale stapafstand, met de methode van verdichten en met nog andere parameters. Men heeft getracht het bedrijf te optimaliseren door na te gaan hoe men de relevante factoren - bedrijfscoëfficiënt, cyclustijd, horizontale stapafstand en de zogenaamde 'naaldwaarde'- zou kunnen verbeteren. Alleen deze laatste factor kon aanzienlijk worden verbeterd, door de inzet van meer reserve-onderdelen. Daardoor en door de inzet van meer-ploegendiensten kon uiteindelijk het vereiste werktempo worden gehaald. Voorspelling van het verticale en het horizon tale getij met behulp van de harmonische getijanalyse Nauwkeurige voorspellingen van het verloop van waterstand en stroomsnelheid zijn bij de uitvoering van de Oosterschelde-werken van het grootste belang. De getijbeweging wordt in de eerste plaats veroorzaakt door de aantrekkingskracht van de maan en de zon; dit noemen we het astronomi sche getij. Bij rustig weer stemt het werkelijke getij hier zeer goed mee overeen, maar meteorologische omstandigheden kunnen grote afwijkingen veroorzaken. Het is mogelijk om op basis van reeksen metingen van waterstanden en stroomsnelhe- den in een bepaald punt het getijverloop te 112

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 58