Samenvattingen
De verbouwing van het asfaltschip 'Jan
Heymans' tot stortapparaat
Het asfaltschip 'Jan Heymans' is omgebouwd
tot steenstorter, en zal de ruimten vullen
tussen de funderingsmatten waarop de pijlers
van de Oosterscheldekering worden geplaatst.
Ook zal het schip het nodige voorbereidingswerk
verrichten: het verwijderen van zand en van de
erosiebescherming van de matranden.
De 'Jan Heymans' is daartoe uitgerust met
twee stortpijpen, een ontzandingsinstallatie en
een spuitbalk. Het te storten materiaal wordt in
12 voorraadsilo's gestort en vandaar naar de
stortpijpen getransporteerd; de silo's zijn
geplaatst op twee aangebouwde zijkasten.
Verder zijn voorzieningen aangebracht voor het
nodige peilwerk. Op 11 december 1981 is men
begonnen met de werkbeproevingen.
Uitvoering van de drempel
Bij de aanleg van de drempel voor de Ooster-
schelde-kering zal ruim 5 miljoen ton steen van
verschillende soorten en formaten worden
aangebracht, in lagen van verschillende diktes.
Dat vereist verschillende stortingstechnieken.
Voor de onderste lagen zal men gebruik maken
van splijtbakken en zelfpositionerende steen-
storters. Omdat de toplaag zal bestaan uit
stenen van meer dan 1000 kg, die niet vanaf de
waterlijn gestort mogen worden vanwege het
risico van beschadigingen aan pijlers en
dorpelbalken, heeft men een speciale toplaag-
storter ontworpen. Hiermee kan een stenen
bak met een capaciteit van 20 ton onder water
gebracht en geopend worden; een beeldscherm
laat dan zien hoe het storten verloopt.
Ervaringen met het verdichten van de onder
grond in de as van de Oosterschelde-kering
In de periode april 1980 - maart 1981 is met de
'Mytilus' operationeel verdicht in de as van de
Oosterschelde-kering. Vanwege teleurstellende
resultaten - de effectiviteit van het bedrijf lag
gemiddeld op 50% - werd er geëxperimenteerd
met de horizontale en verticale stapafstand,
met de methode van verdichten en met nog
andere parameters.
Men heeft getracht het bedrijf te optimaliseren
door na te gaan hoe men de relevante factoren
- bedrijfscoëfficiënt, cyclustijd, horizontale
stapafstand en de zogenaamde 'naaldwaarde'-
zou kunnen verbeteren. Alleen deze laatste
factor kon aanzienlijk worden verbeterd, door
de inzet van meer reserve-onderdelen. Daardoor
en door de inzet van meer-ploegendiensten
kon uiteindelijk het vereiste werktempo worden
gehaald.
Voorspelling van het verticale en het horizon
tale getij met behulp van de harmonische
getijanalyse
Nauwkeurige voorspellingen van het verloop
van waterstand en stroomsnelheid zijn bij de
uitvoering van de Oosterschelde-werken van
het grootste belang.
De getijbeweging wordt in de eerste plaats
veroorzaakt door de aantrekkingskracht van de
maan en de zon; dit noemen we het astronomi
sche getij. Bij rustig weer stemt het werkelijke
getij hier zeer goed mee overeen, maar
meteorologische omstandigheden kunnen
grote afwijkingen veroorzaken.
Het is mogelijk om op basis van reeksen
metingen van waterstanden en stroomsnelhe-
den in een bepaald punt het getijverloop te
112