i de verslagperiode werd v ortgegaan met het maken v n de kanaalinsteken voor h t toekomstige spuikanaal. 7 n zuiden van de Bathse b ug is men hiermee gereed; b de andere gedeelten v arden goede vorderingen g maakt, In de westelijke oprit v n de Bathse brug is men b zig met het aanbrengen van e n duiker. bouw van vier verkeers- t uggen en een leidingenbrug c er het toekomstige Spuika- r al verloopt geheel volgens s hema. brug in de Bathse weg is 30 juni opengesteld voor i t verkeer. Van Rijksweg A is de noordelijke brug reedgekomen. middels is men begonnen r et het heiwerk van de z idelijke brug. Het betonwerk v or de te bouwen brug in i jksweg 258 is gereed. Naar v rwachting zal deze brug c nstreeks begin september or het verkeer worden iengesteld. Met de bouw in de leidingenbrug is men i ;gonnen. asterschelde-kering et verdichten in de as ndervond enige stagnatie; in e Roompot voldeden vijf jlerlocaties niet aan de :sen. ■vee ervan zijn inmiddels erverdicht. Omdat in de oompot ook nog een gedeelte an de rand van de bodembe- herming moet worden erdicht, zal de 'Mytilus' pas nd 1982 gereed zijn. efabrikage van proefmatten )or het CARJAN-bedrijf heeft n aantal onvolkomenheden ,n de matconstructie aan het ht gebracht. Ze waren op nvoudige wijze op te ssen. installaties zijn nu aange- ist voor de gewijzigde atrand-omzetting. De bouw n de tegelmatfabriek kwam in de verslagperiode klaar. De mattenlegponton DOS I en de transportrol DOS II zijn nu omgebouwd. De bouw van de zinkbalken is in uitvoering. Een aanvang werd gemaakt met het vervaardigen van de staalstrengen, kabelklemmen, kop- en staarttegels die deel uitmaken van de tegelmat. Eveneens zijn de betontegels en de daarbij benodigde stalen bekistingen in produktie genomen. De uitvoeringsmethode van de drempel met zelf-positione- rende steenstorters werd verder uitgewerkt. Men heeft gekozen voor een 'Artemis' plaatsbepalingssysteem. Onderzocht wordt welk peilsysteem gekozen moet worden voor het controleren van het gemaakte werk. De methoden voor opschonen en verdichten worden verder uitgewerkt. Na de winterstop is de aanvoer van steen uit Finland weer op gang gekomen. De aanvoer uit Duitsland ging normaal door. De eerste fase van de damaan- zetten Roggenplaat-Noord en Neeltje Jans is in uitvoering. De filteropbouw van Roggen plaat-Noord kwam gereed, en men is begonnen met de aansluiting van de wal. De filteropbouw van Neeltje Jans is in volle gang en komt in september gereed. Het doorbaggeren van com partiment I van de bouwput Schaar kwam gereed. Compar timent IV is nu vrijwel geheel ingericht; in september wordt begonnen met de bouw van de onderdorpels. De pijlerbouw in de comparti menten II en III verloopt volgens plan. Het ontwerp voor de doorbaggering van de compartimenten I naar II en van I! naar III is in voorberei ding. De activiteiten rond de bouw van de pijlers gaan duidelijk afnemen. De eerste 19 pijlers in compartiment I staan in het water, de volgende 27 pijlers in compartiment II zijn voltooid en de laatste 20 pijlers in compartiment III zijn in een vergevorderd stadium van uitvoering. De inundatie van compartiment II zal zo laat mogelijk worden uitgevoerd, teneinde de hinder van aanzanding en aangroei zo veel mogelijk te beperken. Als proef heeft het hefschip 'Ostrea' een met water tot 12 500 ton verzwaarde pijler opgetild; deze proef is door het hefschip en de pijler glansrijk doorstaan. De aanbesteding van het bedieningsgebouw heeft plaatsgevonden; men kan begin augustus met de bouw beginnen. Het bouwkundige gedeelte vergt ruim een jaar; de definitieve oplevering met alle installaties zal na twee jaar plaatsvinden. De bouw van de Roompotsluis nadert zijn voltooiing. Het betonwerk is vrijwel gereed en er wordt begonnen met de bouw van het bedieningsge bouw. De bouw van de buitenhaven vordert volgens plan. In augustus zal de westelijke doorbaggering worden gemaakt. Begin september worden de roldeuren geplaatst. De oostelijke doorbaggering zal in oktober worden gemaakt als de deuren voor het verkeer berijdbaar zijn. In de afgelopen drie maanden is men verder gegaan met het proevenprogramma 'CARJAN' voor het uittesten van het nieuwe materieel. Een groot deel van de mecha nische moeilijkheden is nu opgelost; in de afgelopen periode lag het accent vooral op het uittesten van de werkmethodieken en het trainen van de bemanning. Na de bouwvakvakantie zal men zich vooral toeleggen op 117

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1982 | | pagina 63