de pijlers. In totaal moet de toplaagstorter 1,2
miljoen ton steen verwerken.
Het steenstorten zal geschieden met zelfpositio-
nerende stortschepen. De keuze van deze
werkmethode boven die met afvierpontons is
gebaseerd op de grotere flexibiliteit van deze
methode, en de mogelijkheid om snel de eerste
lagen aan te brengen na het plaatsen van de
pijlers. Ter verbetering van de positionerings
nauwkeurigheid zullen deze schepen eventueel
door 1 of 2 hulpdraden met de pijler verbonden
zijn. De pijlervakken zijn opgedeeld in stortvak-
ken met een breedte van 28 of 45 meter,
overeenkomstig de laaddekbreedte van de
steenstorters. De afmetingen van het stortvlak
zijn zo bepaald, dat met één scheepslading van
1000 of 1500 ton de gewenste laagdikte wordt
bereikt. De kwaliteit van het opgeleverde werk
is afhankelijk van de methode van lossen, en
Fig. 1. Verschillende stortbe-
drijven bij de opbouw van de
drempel
Fig. 2. Doorsnede van de
drempel met pijler
vooral van de optredende stroomsnelheden.
Daarom zijn in het Waterloopkundig Laborato
rium in Delft stortproeven uitgevoerd.
Gestort wordt rond de kentering; het stort-
programma is zo opgesteld dat de aanstor-
tingen rondom de'pijlers bovenstrooms zullen
plaatsvinden, om een zo goed mogelijke
aansluiting met de pijlers te verkrijgen. Eén van
de steenstorters die zal worden ingezet is de
'Libra', met een laadvermogen van 1500 ton.
Dit schip is destijds gebouwd voor de uitbreiding
van de havendammen van Hoek van Holland.
Splijtbakken worden alleen ingezet bij het
aanbrengen van de drempelkern, met uitzonde
ring van de bovenste meter, die zal worden
aangebracht met steenstorters.
Voordat de 8 m hoge dorpelbalken worden
neergezet zal het totale debiet door het gehele
sluitgat nauwelijks veranderen. De stroomsnel
heden zullen daarom, naarmate de drempel-
opbouw vordert en er meer pijlers geplaatst
worden, slechts langzaam toenemen. Dit houdt
wel in dat de kenteringsduur korter wordt en
de werkbaarheid afneemt. De werkbaarheid
van het materieel wordt ook bepaald door het
golfklimaat rondom de kering. De golfhoogte is
onder meer afhankelijk van de fase van het
getij, de verstorende invloed van de pijlers en
de stroomsnelheid.
Zoals reeds is opgemerkt mogen stenen
zwaarder dan 1000 kg niet vanaf de waterlijn
gestort worden. De zwaarste stenen die in de
drempel verwerkt worden hebben een gewicht
van wel 10 ton. Daarom wordt de toplaag van
de drempel, nadat de afwerklaag van de
drempelkern isvoltooid, door een toplaagstorter
aangebracht. Dit is een grote kraan op rupsen
die op een ponton is geplaatst (figuur 3). Het
gewicht van de kraan is ongeveer 470 ton; de