aan elkaar gerelateerd zijn, zoals bij alternatief
III, valt te denken aan een raamcontract. De
meerkosten bij uitvoering van een raamcontract
zijn moeilijk te kwantificeren; daarom is er
niets over in de kosten opgenomen.
De kosten van de sluitingsalternatieven zijn alle
bedrijfseconomische kosten; de maatschappe
lijke kosten blijven buiten beschouwing. Ook
de onzekere restwaarde van de overblijvende
materialen is niet verwerkt.
Als rondstroming via het Bathse Spuikanaal
nuttig is moet hiervoor een bedrag van vijf
miljoen worden opgenomen.
Tevens zijn verwerkt de bij de waterhuishouding
genoemde kosten, en de kosten gemoeid met
het afwerken van de primaire en secundaire
sluitgaten met bijkomende werkzaamheden.
In het voorgaande is een overzicht gegeven
van de hoofdaspecten, die zijn gehanteerd bij
het afwegen van de drie alternatieve sluitings
methoden met hun varianten. Het resultaat van
de vergelijking der alternatieven is samengevat
Tabel 4. Samenvattende vergelijking van de alternatieven.
Alternatief I
Aspect Variant 1
Oosterscheldekering gereed op 1 januari
A milieu 0 - - - - --
visserij - - 0 0 - 0 0 --
waterhuishouding 000000000
scheepvaart -----0000
uitvoering en planning -0 0- -
kosten 130*92* 91* 91* 91* 84* 81* 81* 81*
Oosterscheldekering gereed op 1 april
B milieu 0 - -
visserij 0 0 0 - -
waterhuishouding 000000000
scheepvaart -----0000
uitvoering en planning -00--
kosten 131*92* 92* 92*
0
0
--
0
0
0
0
0
0
0
76
76
81
Oosterscheldekering gereed op 1 juli
milieu
0-0
-
0
-
-
0
visserij
0 0-
-
0
0
--
0
waterhuishouding
0 0 0
0
0
0
0
0
0
scheepvaart
-
-
0
0
0
0
uitvoering en planning
0
0
-
kosten 125 87 92* 93* 92* 76 81* 84* 81*
Oosterscheldekering gereed op 1 oktober
milieu
0
0
-
-
--
0
--
-
--
visserij
0
-
-
0
0
0
--
0
0
waterhuishouding
0
0
0
0
0
0
0
0
0
scheepvaart
0
0
0
0
uitvoering en planning
-
0
0
-
kosten
124
85
92*
90*
90*
81*
00
81*
81*
inclusief rondstroming via het Bathse Spuikanaal
90