onder de daaronder liggende zandlagen te erstoren. Wel werd daarmee de nieuwe ichniek van het 'stofzuigen' of 'dustpannen' eïntroduceerd. a het verdichten is grondonderzoek van de erdichtingskwaliteit onontbeerlijk. De daarvoor ntwikkelde duikerklok is het derde stuk oeciaal gereedschap dat bij de bouw van de ormvloedkering gebruikt wordt. Nu verdich- ng als kwaliteitsverbetering in het plan was pgenomen kwam de vraag op of de putringen og wel zo diep in de bodem ingegraven oesten worden. Het ontkennende antwoord aarop leidde tot reductie van de hoogte van e putringen. ezwaarlijk waren en bleven de tijdelijke ouwkuipen bovenop de ringen. Allereerst aren ze nogal gevaarlijk voor de mensen die in moesten werken. Tijdens storm zouden de olven over de kuiprand heen kunnen slaan, aarvoor werden de kuipranden erg hoog emaakt. Er zouden vijf kuipen gebruikt orden, die steeds verplaatst werden, naarmate et werk vorderde. Deze kuipen waren echter o groot dat er door stroming en golven norme krachten op zouden worden uitgeoe- nd. Op zichzelf waren ze onvoldoende stabiel, e koppelconstructies die ontworpen werden m ze aan elkaar vast te maken, werden ook oor golven en stroom aangevallen en moesten aardoor zo zwaar worden uitgevoerd dat ze /el tussen twee kuipen vast te maken waren, aar na een storm, die de kuipen en ringen its verplaatsen zou, niet meer losgemaakt ouden kunnen worden. e kosten om ook dit probleem te ondervangen /erden zo exorbitant groot, dat van het idee oest worden afgestapt. Dit kon ook, omdat de .zichten over de verwachte kwaliteit van de grondslag zo waren toegenomen dat met vertrouwen gezegd kon worden: maak de putringen en de pijler reeds van tevoren aan elkaar vast en zet ze als een geheel met het hefschip op hun plaats. Zo is het huidige pijler-ontwerp ontstaan. De mate van prefabricage nam weer toe, maar het onderloopsheidprobleem, dat ook al speelde bij de caissons, kwam weer terug. Het was geheel in de lijn van de prefabricage- gedachte om dit probleem op te lossen met behulp van een filterconstructie, die gemaakt zou worden op de wal en in zijn geheel op de plaats van bestemming zou worden afgezonken. De filtermat deed zijn intrede in het ontwerp. Inzanding van dit essentiële funderingsdeel was daarmee uitgesloten. Nu kan de vraag worden gesteld of men, op dit punt gekomen, het caissonontwerp niet weer uit de kast had moeten halen. Deze vraag heeft de gemoederen korte tijd bezig gehouden. Het was echter allerminst zeker dat de problemen die aan caissons kleefden, minder groot waren dan waarmee het pijlerontwerp was behept. Doorslaggevend was de overweging dat het overgaan op een zo geheel andere ontwerpcon- ceptie de voortgang van het lopende ontwerp proces zou verstoren, met als gevolg ernstige vertragingen in het gereedkomen van het ontwerp. Bouwen is immers aan de ene kant techniek, maar aan de andere kant management. De gedachte om de onderste lagen van het filter in matvorm te prefabriceren was ingegeven door de bodemverdediging van blokkenmatten, waarvan op dat moment reeds meer dan een vierkante kilometer gelegd was. Dat deze filtermatten netjes vlak neergelegd dienen te worden, maakte het 'dustpanproces' tot de aangewezen methode om de zandbodem met

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 11