minimale verstoring van de verdichte onder grond vlak te zuigen. Het grootste speciale werktuig, de filtermattenlegger, was daarmee een feit geworden. Omdat vlakzuigen en matleggen vlak na elkaar moet gebeuren combineert deze ponton beide functies: aan de voorzijde is hij voorzien van een dustpansys- teem zoals de 'Sliedrecht 27' bij de grondver betering gebruikte, alleen aanmerkelijk groter; aan de achterzijde lijkt hij op de blokkenmatleg- ger. Nog was het onderloopsheidprobleem niet geheel opgelost. Indien de matten overlappend neergelegd worden zal er vrijwel zeker een spleet ontstaan in de bodembedekking - de overlappende mat kan niet zo goed aansluiten op de bodem juist op een plaats waar dit hoogst ongewenst is. Tussen de pijlers treden de grootste statische drukkrachten in de fundering op. Uitspoeling van het zand onder en tussen deze overlap zou het gevolg zijn. De matten worden daarom expres op enige afstand van elkaar gelegd. De overblijvende strook zand wordt afgedekt met een losgestort filter dat uit een mengsel van zand en grind bestaat. Om ontmenging tijdens het storten van dit mengsel zoveel mogelijk tegen te gaan, is een kleine storthoogte boven de bodem geboden. Een ponton brengt als negatieve overlapstorter met behulp van een speciaal ontwikkelde rolstrooier dit filtermateri aal tussen telkens twee matten aan. De stormvloedkering moet men zich voorstellen als een serie van 67 schuiframen, waarvan de sponningen in de losstaande pijlers zijn aangebracht. Dit vereist noodzakelijkerwijs een zeer nauwkeurige plaatsing. De schuiven mogen uiteraard niet klemlopen. Daaruit vloeit hoge plaatsingsnauwkeurigheid voort, waar voor zeer nauwkeurige plaatsbepalings- en controle-apparatuur benodigd is. Het bijzondere materieel heeft deze geavanceer de apparatuur dan ook aan boord; heel wat ruimte wordt in beslag genomen door compu ters. Het aanzandingsprobleem wordt met diverse hulpgereedschappen te lijf gegaan, terwijl voor de controle van kritieke plaatsen een onbemand inspectie-voertuig ontworpen is, voorzien van televisiecamera's en zanddetec- tors. Bij de montage van geprefabriceerde elementen hoort ook dat er een stelmogelijkheid is voor de pijlers. De oplossing werd gevonden in, alweer, matten. Matten bestaande uit betonblok ken van verschillende dikte worden door het aangepaste blokkenmatschip als onderlegplaat jes neergelegd, indien uit de opmeting van de filtermatten blijkt, dat de pijler niet voldoende recht zou staan zonder zulke stelplaten. Daarvoor moest weer een speciaal vaartuig aan de vloot worden toegevoegd. Zowel het hefschip als deze tegelmatlegger moeten zeer nauwkeurig boven de pijlerlocatie gemanoeu vreerd worden. Daarvoor is de hulp nodig van een grote opschoon- en afmeerponton. Omdat al het zand op de filtermat onaanvaardbaar is, is ook deze ponton voorzien van een stofzui- germond. Vlak voordat de tegelmat of de pijler wordt geplaatst, maakt de ponton de betreffende plaats met zijn dustpanmond zandvrij. Na de plaatsing van de pijlers moeten de betonbalken, de verkeerskokers en de schuiven worden gemonteerd. Voorzien van de nodige aanpas singen, zal een al bestaande grote hefbok gebruikt worden. Rondom en tussen de pijlers moet een stortste- nen drempel aangebracht worden, die bestand is tegen het geweld van het door de kering stromende water, zowel in de dagelijkse situatie, als in het geval dat er tijdens storm bij het sluiten van de kering eens een schuif open blijft staan. Voor de plaatsing van de zeer grote stenen die hiervoor nodig zijn is een laatste stuk bijzonder materieel in ontwikkeling: de toplaagstorter. Hij bestaat uit een hydraulische kraan met een bijzondere arm en een stortbak, waarmee hij grote stenen valkbij de betonnen pijlers en balken kan aanbrengen. De stenen van een meer gebruikelijk formaat zullen aangebracht worden met normale steenstorters, die echter zelfvarend zullen zijn om een flexibele inzet mogelijk te maken. De volgende hoofdstukken van dit themanum mer geven meer inzicht in de aspecten van het werk die door de hier beschreven principe-op lossing van het Oosterschelde-vraagstuk onontwijkbaar worden. Hoe het tolerantie- vraagstuk tegemoet wordt getreden, is onder werp van het nu volgende artikel. Daarna worden ontwerp en bouw van de werkschepen behandeld, dat wil zeggen in algemene en organisatorische zin. Een techni sche beschrijving van het Rijksmaterieel is verspreid over het themanummer te vinden. Proeven met de werkschepen worden behan deld in het vierde artikel. Daarna gaat het over meetactiviteiten - een uiterst gevoelig onder deel van de uitvoering - en voorspellingssyste men. Technische en financiële aspecten volgen, en een epiloog rondt het verhaal af. 130

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 12