werd voldaan aan de in het bestek vermelde
eisen. Dit toezicht strekte zich ook uit tot de
bouwplaatsen van toeleveranciers en onderaan
nemers Alle componenten werden doorgaans
uitvoerig getest voor ze naar de plaats van
samenbouw mochten worden getransporteerd.
Na de samenbouw op de werf werden vervol
gens op de werf tests en beproevingen uitge
voerd, om na te gaan of het werktuig als
geheel goed en volgens de gestelde eisen
functioneerde. Zodra deze beproevingen naar
ieders tevredenheid waren afgerond kon het
schip naar de Oosterschelde, om daar een
laatste reeks beproevingen te ondergaan,
onder de voor het gebied specifieke omstandig
heden van golf en stroom. Ook werden daar
proeven gedaan die bijzondere hulpmiddelen
vereisten. Een proefpijler van 18 000 ton
optillen, dat kan nu eenmaal alleen maar in de
Oosterschelde.
Alhoewel al deze proefnemingen verricht
werden onder verantwoordelijkheid van de
bouwer, werd de toekomstige bemanning van
het schip hier reeds nauw bij betrokken.
Tijdens de laatste maanden van de bouw was
er al steeds een kernbemanning aan boord, om
met het schip en zijn installaties vertrouwd te
raken en ervaring op te doen bij de bediening.
Met de werfbeproevingen in de Oosterschelde
was de bouw afgesloten, en kon de overdracht
aan de opdrachtgever plaatsvinden.
Het werktuig werd vervolgens door het Rijk aan
Dosbouwter beschikking gesteld. Dan kon
begonnen worden met de werkbeproeving en
zonodig de aanpassing van de gekozen
werkmethodieken. Deze periode bestreek
doorgaans vele maanden en diende om de
bemanning verder in te werken.
nee Gedurende de eerste maanden na de
dati van opdracht vindt daarom doorgaans
zee' tensief overleg plaats tussen de technici
die opdrachtgever vertegenwoordigen - de
diri e - en de ontwerpers van de werf. Dit
im[ eert tevens, dat de directie niet kan
vo; an met het houden van toezicht op de
bo maar zich ook moet verdiepen in de
ont irpvoorstellen van de werf, en die moet
be delen en van commentaar voorzien,
ah :ns tot goedkeuring over te gaan.
Bi bouw van de werktuigen voor de
0 rscheldekering werd het puur scheeps-
b kundige aandeel doorgaans in belang,
in vikkeldheid en kosten overtroffen door de
01 ngrijke werktuigkundige, elektrische en
h- iulische installaties, alsmede de computer-
in laties voor de procesbesturing, de
cc ole op de procesuitvoering en de meetsys-
te en.
D bouw heeft daarom een bouwbegelei-
di isteam van niet minder dan acht technici
nc g gehad voor bijvoorbeeld de bouw van de
'0 rea'.
De ;rote verscheidenheid van de aard van de
in 11laties aan boord betekende tevens, dat
he touwen van een werktuig of schip behalve
aa het technisch vermogen met name hoge
ei n stelde aan de organisatorische vaardig-
he van de bouwer. Hij moest niet alleen zijn
eic n aandeel produceren, maar vooral ook
zc en, dat een groot aantal produkten tijdig
wi j geleverd door toeleveranciers en onder-
ae temers, en dat dit heterogene geheel
te iotte binnen de planning werd samenge-
st I tot een schip, dat voldeed aan de kwali-
te eisen van de opdrachtgever.
Ti ens de bouw was de hoofdtaak van het
b ^begeleidingsteam om erop te letten of
WBÊÊSÊÊ!