werd voldaan aan de in het bestek vermelde eisen. Dit toezicht strekte zich ook uit tot de bouwplaatsen van toeleveranciers en onderaan nemers Alle componenten werden doorgaans uitvoerig getest voor ze naar de plaats van samenbouw mochten worden getransporteerd. Na de samenbouw op de werf werden vervol gens op de werf tests en beproevingen uitge voerd, om na te gaan of het werktuig als geheel goed en volgens de gestelde eisen functioneerde. Zodra deze beproevingen naar ieders tevredenheid waren afgerond kon het schip naar de Oosterschelde, om daar een laatste reeks beproevingen te ondergaan, onder de voor het gebied specifieke omstandig heden van golf en stroom. Ook werden daar proeven gedaan die bijzondere hulpmiddelen vereisten. Een proefpijler van 18 000 ton optillen, dat kan nu eenmaal alleen maar in de Oosterschelde. Alhoewel al deze proefnemingen verricht werden onder verantwoordelijkheid van de bouwer, werd de toekomstige bemanning van het schip hier reeds nauw bij betrokken. Tijdens de laatste maanden van de bouw was er al steeds een kernbemanning aan boord, om met het schip en zijn installaties vertrouwd te raken en ervaring op te doen bij de bediening. Met de werfbeproevingen in de Oosterschelde was de bouw afgesloten, en kon de overdracht aan de opdrachtgever plaatsvinden. Het werktuig werd vervolgens door het Rijk aan Dosbouwter beschikking gesteld. Dan kon begonnen worden met de werkbeproeving en zonodig de aanpassing van de gekozen werkmethodieken. Deze periode bestreek doorgaans vele maanden en diende om de bemanning verder in te werken. nee Gedurende de eerste maanden na de dati van opdracht vindt daarom doorgaans zee' tensief overleg plaats tussen de technici die opdrachtgever vertegenwoordigen - de diri e - en de ontwerpers van de werf. Dit im[ eert tevens, dat de directie niet kan vo; an met het houden van toezicht op de bo maar zich ook moet verdiepen in de ont irpvoorstellen van de werf, en die moet be delen en van commentaar voorzien, ah :ns tot goedkeuring over te gaan. Bi bouw van de werktuigen voor de 0 rscheldekering werd het puur scheeps- b kundige aandeel doorgaans in belang, in vikkeldheid en kosten overtroffen door de 01 ngrijke werktuigkundige, elektrische en h- iulische installaties, alsmede de computer- in laties voor de procesbesturing, de cc ole op de procesuitvoering en de meetsys- te en. D bouw heeft daarom een bouwbegelei- di isteam van niet minder dan acht technici nc g gehad voor bijvoorbeeld de bouw van de '0 rea'. De ;rote verscheidenheid van de aard van de in 11laties aan boord betekende tevens, dat he touwen van een werktuig of schip behalve aa het technisch vermogen met name hoge ei n stelde aan de organisatorische vaardig- he van de bouwer. Hij moest niet alleen zijn eic n aandeel produceren, maar vooral ook zc en, dat een groot aantal produkten tijdig wi j geleverd door toeleveranciers en onder- ae temers, en dat dit heterogene geheel te iotte binnen de planning werd samenge- st I tot een schip, dat voldeed aan de kwali- te eisen van de opdrachtgever. Ti ens de bouw was de hoofdtaak van het b ^begeleidingsteam om erop te letten of WBÊÊSÊÊ!

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 25