gebeurtenis, een foutenboom (in figuur 1 wordt hiervan een voorbeeld gegeven). Met behulp van een statistische analyse gebaseerd op ervaringscijfers en berekeningsuitkomsten kan dan worden geschat, welk gevolg de grootste kans van voorkomen heeft en de grootste schade oplevert, en welke oorzaak de grootste kans van voorkomen heeft. Aldus is het mogelijk vooraf de zwakke schakels in het bedrijf op te sporen, zodat zogenaamde preventieve of responsieve maatregelen genomen kunnen worden. Preventieve maatre gelen betekenen een wijziging in het voorge stelde ontwerp en/of de voorgestelde methode van uitvoeren, met als doel de kans op het optreden van de ongewenste gebeurtenis drastisch te verlagen en/of de schadelijke gevolgen ervan te minimaliseren. Responsieve maatregelen daarentegen zijn richtlijnen voor adequaat handelen nadat een ongewenste gebeurtenis werkelijk is opgetreden. Een voorbeeld van een preventieve maatregel is het in voorraad houden van voldoende reser ve-onderdelen. Als dit allemaal gebeurd is, zijn de ontwerpvoor- bereidingen in principe dus afgerond. De ontwerpuitgangspunten liggen vast, en de voorgestelde methode van uitvoeren is zo goed mogelijk vooraf geanalyseerd. De vraag zou kunnen rijzen waarom dan nog zo'n uitgebreide proefperiode noodzakelijk is, als vooraf zoveel analyses zijn gemaakt. Hiervoor is een aantal redenen aan te wijzen. In de eerste plaats geschiedt de uitvoering met nieuwe of ingrijpend verbouwde vaartuigen, waarvan nagegaan moet worden, of alle systemen werken volgens de eisen. Ten tweede is er zowel bij het leggen van het funderingsbed als bij het plaatsen van de 148 pijlers sprake van een complex samenspel tussen verschillende vaartuigen; daarom moet men eerst ruime ervaring opdoen met het werken in deze situatie. Tenslotte moet aange toond kunnen worden dat men, na het opdoen van de nodige ervaring, de in het bestek geëiste kwaliteit ook inderdaad kan realiseren. Op grond van het bovenstaande wordt de proefperiode van de werkschepen 'Cardium' en 'Jan Heymans' enerzijds, en de 'Macoma', 'Ostrea' en 'DOS I' anderzijds ingedeeld in drie fasen; eerst worden de verschillende onderde len en systemen van de vaartuigen ingeregeld, dan volgt het opdoen van ervaringen en het trainen van de bemanningen, en tenslotte wordt de kwaliteit van het opgeleverde produkt gecontroleerd. Na evaluatie van de behaalde resultaten kan alsnog worden besloten tot bijstelling van de ontwerpuitgangspunten of van de uitvoeringswijze. Het inregelen van de onderdelen en systemen van de werkschepen houdt een controle in van de specificaties en de betrouwbaarheid. Blijken bepaalde elementen niet aan de gestelde eisen te voldoen, dan is aanpassing noodzakelijk. Een en ander kan betrekking hebben op zowel het mechanische, maar ook op het elektronische gedeelte. Soms gaat het om relatief eenvoudige zaken, zoals een drukopnemer, soms om zeer complexe systemen, bijvoorbeeld een door een computer gestuurd verhaalsysteem. De gevolgen van het niet goed functioneren zijn uiteraard sterk afhankelijk van de rol van het betreffende element. Voldoen op zeker moment alle elementen aan de eisen, of met andere woorden: functioneert het materieel naar behoren, dan is de tweede fase aangebroken, waarbij de bemanning ervaring op gaat doen met het werken met het

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 30