!odig is, en zo ja, van welke afmetingen, 'oordat de 'Macoma' deze correctiemat in amenwerking met de 'DOS I' gaat leggen aoet een aantal baggerslagen worden gemaakt. >eze kunnen alleen goed worden uitgevoerd idien het computersysteem precieze gegevens evat omtrent de ligging van de ondermat, de ovenmat en de tussenruimte tussen twee ndermatten, en omtrent de laatste inpeiling an het gebied. Deze gegevens zijn afkomstig 3n drie verschillende bedrijven: de 'Cardium'; e 'Jan Heijmans' en het peilbedrijf. Het alverwerkingscentrum selecteert nu al die egevens uit de data-bestanden van ovengenoemde bedrijven en zet ze in het iste formaat, in de juiste volgorde op de iste drager, een geluidsband bijvoorbeeld, >dat aan boord van de 'Macoma' slechts die and opgezet hoeft te worden om de tgangsgegevens te presenteren waarmee het ark kan worden aangevat. Dit garandeert een I oge produktie. oor de inspectie onder water wordt bij de ouw van de stormvloedkering gebruik emaakt van een reeks van inspectiemiddelen, onar' heeft, zeker de laatste tijd, ruime andacht gekregen, omdat dit systeem een oei Ie controle van de uitvoeringsprocessen ogelijk maakt. Evaluatie zal uit moeten wijzen aar en hoe 'sonar' als inspectiemiddel in het oduktieproces kan worden ingepast. Ook oor duikwerk is bij de bouw van de ormvloedkering een ruime taak weggelegd, wordt gebruik gemaakt van drie speciaal gerichte duikvaartuigen, elk bemand met een oep duikers. In het algemeen ondersteunen e duikers de verschillende uitvoerings- ocessen door inspecties na het leggen van atten, en na het oppakken en plaatsen van de jlers. Maar ook algemene inspectietaken, als het inspecteren van ankerpalen, vallen >der hun werkgebied. Vaak worden inspecties tgevoerd met speciale iderwater-videocamera's, zodat de ^drachtgever zelf mee kan kijken. Daarnaast ordt er van iedere inspectie een uitgebreid pport opgesteld. 3 tijd waarin een duiker zijn inspecties kan 'eren is echter beperkt, vooral door de oom; de duiktijd kan per kentering 40 nuten bedragen. Deze tijden lopen gedurende bouw van de kering verder terug. Duiken tot A.P.- 32 m, zoals in de Oosterschelde 'orkomt, maakt dat er, afhankelijk van duiktijd duikdiepte, gedecompresseerd moet v. orden. De duikschepen zijn daartoe alle voorzien van decompressietanks. aan alle inspectie-eisen te kunnen voldoen is voor een aantal gespecificeerde inspecties de duiker vervangen door een op afstand bestuurbare drager van inspectie-apparatuur, de bodemkruiper 'Portunus'. Dit inspectievoertuig kan met zijn zes videocamera's, die aan de voorkant op het voertuig zijn gemonteerd, een strook van 3,5 m breedte in één keer op beeldschermen presenteren en op videorecorders vastleggen. Daarnaast is de 'Portunus' voorzien van akoestische zandlaagdiktemeters. Voor het inspecteren van de ruimtes tussen de matten, de zijkanten van de funderingsmatten en de tegelmatten is de 'Portunus' uitgerust met een inspectie-arm van het zogenaamde 'master/slave' -principe: de 'master'-arm op de 'Portunus' volgt exact de bewegingen die door de bediener met zijn arm, waaraan de 'master' is gekoppeld, worden gemaakt. Aan het uiteinde van de inspectie-arm is een aantal sensoren bevestigd: een profiel-opnemer, een tv-camera en een stroommeter. Bovendien is het voertuig om botsingen met obstakels te voorkomen, ook aan de voorkant voorzien van een sonar-apparaat van een speciaal type. Het contact tussen de bodemkruiperen het ondersteuningsschip 'Wijker Rib' wordt via een soort navelstreng onderhouden: een bundel aders, waardoorheen zowel besturings- als meetsignalen uitgewisseld worden. Tenslotte heeft de mattenlegger 'Cardium', voor de laatste controle op aanzanding vlak voor het leggen van de bovenmat, de beschikking over een inspectieslede als drager van zanddiktesensoren. Het apparaat wordt door de ponton zelf meegesleept tijdens het uitrollen van de bovenmatten en wel op korte afstand voor het zich verplaatsende raakpunt van de bovenmat uit. De slede, de 'Asterias', is net als de 'Portunus' met het ondersteunings schip verbonden door een navelstreng, waardoorheen de sensorsignalen lopen. Na dit overzicht van de meet- en inspectietaken tijdens de bouw werpen we een blik in de toekomst, om ons af te vragen welke taken er na het plaatsen van de pijlers en de overige elementen nog liggen te wachten. Het zal dan vooral gaan om zogenaamde deformatie-metingen. Vanaf het moment van plaatsen zullen, in eerste instantie continu en later met bepaalde regelmaat, metingen moeten worden verricht om de standzekerheid van de kering te bewaken. Maar hoe dit precies zal plaatsvinden is nog niet bekend; studies hiernaar zij nog maar in de beginfase. Ook zullen zonder onderbreking de veranderingen van de bodem vóór, achter en ter plaatse van de stormvloedkering in de gaten gehouden moeten worden. 159

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 41