!odig is, en zo ja, van welke afmetingen,
'oordat de 'Macoma' deze correctiemat in
amenwerking met de 'DOS I' gaat leggen
aoet een aantal baggerslagen worden gemaakt.
>eze kunnen alleen goed worden uitgevoerd
idien het computersysteem precieze gegevens
evat omtrent de ligging van de ondermat, de
ovenmat en de tussenruimte tussen twee
ndermatten, en omtrent de laatste inpeiling
an het gebied. Deze gegevens zijn afkomstig
3n drie verschillende bedrijven: de 'Cardium';
e 'Jan Heijmans' en het peilbedrijf. Het
alverwerkingscentrum selecteert nu al die
egevens uit de data-bestanden van
ovengenoemde bedrijven en zet ze in het
iste formaat, in de juiste volgorde op de
iste drager, een geluidsband bijvoorbeeld,
>dat aan boord van de 'Macoma' slechts die
and opgezet hoeft te worden om de
tgangsgegevens te presenteren waarmee het
ark kan worden aangevat. Dit garandeert een
I oge produktie.
oor de inspectie onder water wordt bij de
ouw van de stormvloedkering gebruik
emaakt van een reeks van inspectiemiddelen,
onar' heeft, zeker de laatste tijd, ruime
andacht gekregen, omdat dit systeem een
oei Ie controle van de uitvoeringsprocessen
ogelijk maakt. Evaluatie zal uit moeten wijzen
aar en hoe 'sonar' als inspectiemiddel in het
oduktieproces kan worden ingepast. Ook
oor duikwerk is bij de bouw van de
ormvloedkering een ruime taak weggelegd,
wordt gebruik gemaakt van drie speciaal
gerichte duikvaartuigen, elk bemand met een
oep duikers. In het algemeen ondersteunen
e duikers de verschillende uitvoerings-
ocessen door inspecties na het leggen van
atten, en na het oppakken en plaatsen van de
jlers. Maar ook algemene inspectietaken,
als het inspecteren van ankerpalen, vallen
>der hun werkgebied. Vaak worden inspecties
tgevoerd met speciale
iderwater-videocamera's, zodat de
^drachtgever zelf mee kan kijken. Daarnaast
ordt er van iedere inspectie een uitgebreid
pport opgesteld.
3 tijd waarin een duiker zijn inspecties kan
'eren is echter beperkt, vooral door de
oom; de duiktijd kan per kentering 40
nuten bedragen. Deze tijden lopen gedurende
bouw van de kering verder terug. Duiken tot
A.P.- 32 m, zoals in de Oosterschelde
'orkomt, maakt dat er, afhankelijk van duiktijd
duikdiepte, gedecompresseerd moet
v. orden. De duikschepen zijn daartoe alle
voorzien van decompressietanks.
aan alle inspectie-eisen te kunnen voldoen
is voor een aantal gespecificeerde inspecties
de duiker vervangen door een op afstand
bestuurbare drager van inspectie-apparatuur,
de bodemkruiper 'Portunus'. Dit
inspectievoertuig kan met zijn zes
videocamera's, die aan de voorkant op het
voertuig zijn gemonteerd, een strook van 3,5 m
breedte in één keer op beeldschermen
presenteren en op videorecorders vastleggen.
Daarnaast is de 'Portunus' voorzien van
akoestische zandlaagdiktemeters. Voor het
inspecteren van de ruimtes tussen de matten,
de zijkanten van de funderingsmatten en de
tegelmatten is de 'Portunus' uitgerust met een
inspectie-arm van het zogenaamde
'master/slave' -principe: de 'master'-arm op de
'Portunus' volgt exact de bewegingen die door
de bediener met zijn arm, waaraan de 'master'
is gekoppeld, worden gemaakt. Aan het
uiteinde van de inspectie-arm is een aantal
sensoren bevestigd: een profiel-opnemer, een
tv-camera en een stroommeter. Bovendien is
het voertuig om botsingen met obstakels te
voorkomen, ook aan de voorkant voorzien van
een sonar-apparaat van een speciaal type. Het
contact tussen de bodemkruiperen het
ondersteuningsschip 'Wijker Rib' wordt via een
soort navelstreng onderhouden: een bundel
aders, waardoorheen zowel besturings- als
meetsignalen uitgewisseld worden.
Tenslotte heeft de mattenlegger 'Cardium',
voor de laatste controle op aanzanding vlak
voor het leggen van de bovenmat, de
beschikking over een inspectieslede als drager
van zanddiktesensoren. Het apparaat wordt
door de ponton zelf meegesleept tijdens het
uitrollen van de bovenmatten en wel op korte
afstand voor het zich verplaatsende raakpunt
van de bovenmat uit. De slede, de 'Asterias', is
net als de 'Portunus' met het ondersteunings
schip verbonden door een navelstreng,
waardoorheen de sensorsignalen lopen.
Na dit overzicht van de meet- en inspectietaken
tijdens de bouw werpen we een blik in de
toekomst, om ons af te vragen welke taken er
na het plaatsen van de pijlers en de overige
elementen nog liggen te wachten. Het zal dan
vooral gaan om zogenaamde
deformatie-metingen. Vanaf het moment van
plaatsen zullen, in eerste instantie continu en
later met bepaalde regelmaat, metingen
moeten worden verricht om de standzekerheid
van de kering te bewaken. Maar hoe dit precies
zal plaatsvinden is nog niet bekend; studies
hiernaar zij nog maar in de beginfase. Ook
zullen zonder onderbreking de veranderingen
van de bodem vóór, achter en ter plaatse van
de stormvloedkering in de gaten gehouden
moeten worden.
159