De stormvloedkering die wordt gebouwd in de ïonding van de Oosterschelde moet gereali- eerd worden onder wel zeer moeilijke Technische Uitvoering 6n I ydraulische omstandigheden. De belangrijkste COntraCtVOrm i atuurlijke omstandigheden waarmee tijdens e bouw rekening moet worden gehouden zijn b en vloed, die niet alleen een getijverschil eroorzaken van gemiddeld 3,50 m, maar ook terke stromingen, die bovendien van plaats t tt plaats kunnen verschillen. Verder heeft i len te maken met golven en deining, met andtransport over de bodem, en met de /eersgesteldheid. I e kering wordt in de stroomgeulen van de osterschelde samengesteld uit geprefabriceer- c 3 onderdelen. Deze bouwwijze is gekozen om het bestaande milieu zo weinig mogelijk te v srstoren, maar ook om de bouwtijd op open v ater tot een minimum te beperken. oor het assembleren van de geprefabriceerde c nderdelen zijn bijzondere werktuigen ge- t >uwd, die elders in deze aflevering worden l ïschreven: de 'Mytilus', de 'Cardium', de strea' en de 'Macoma'. 3 moeilijkheidsgraad van het assembleren v n vrij zware onderdelen wordt, behalve door c natuurelementen, in hoge mate bepaald t >or de geringe toelaatbare toleranties. C kering wordt opgebouwd uit 66 pijlers - 16 de Hammen, 17 in de Schaar, en 33 in de F ompot -, en 63 schuiven. De afstand tussen c pijlers bedraagt 45 m hart op hart. De s huiven bewegen verticaal tussen de pijlers e sluiten aan op een dorpel- en een bovenbalk, t bovenbalk ligt met de onderkant op N.A.P. ,00 m. De hoogteligging van de dorpelbalken v ieert: middenin de geulen liggen de dorpels d per, aan de randen minder diep. Beide b ken zijn opgelegd in de pijlers. Het onderste d al van de dorpelbalk is ingepakt in een st nen drempel. 0 er de kering en over de aansluitende g ndwerken is een weg geprojecteerd. In ekering is een scheepvaartsluis opgenomen, 1! m lang en 16 m breed, en met een drempel ot M.A.P. - 5,70 m. A weerszijden van de kering is een bodem- be sherming aangebracht van hoofdzakelijk bi> :kenmatten, tot maximaal 650 m uit de as va de kering. Eveneens aan weerszijden van de ;ring liggen stortebedden van asfaltmastiek, die aansluiten op de drempel met overgangs constructie. De randen van de stortebedden zijn vastgelegd met stortsteen. De pijlers worden gefundeerd op een geprefa briceerde filterconstructie. In de as van de kering is een grondverbetering aangebracht van wisselende omvang. De grondverbetering en een deel van het onderliggende Oosterschel- dezand moesten worden verdicht om de benodigde draagkracht te verkrijgen. Ook langs de rand van de bodembescherming werd de Oosterscheldebodem plaatselijk verdicht. Langs de rand van de bodembescherming zullen naar verwachting ontgrondingskuilen ontstaan. Waar nodig zullen die worden bestort. De aansluiting van de kering op de oevers wordt gevormd door damaanzetten en landhoofden. De overspanning tussen land- hoofd en randpijler bedraagt op Schouwen 65 m; de overige overspanningen meten 80 m. De openingen tussen de damaanzetten en de randpijlers worden gedicht met breukstenen dammen. Het bewegingswerk van elke schuif bestaat uit twee hydraulische cilinders. De bijbehorende hydraulische eenheden worden ondergebracht in de verkeerskokers, evenals de elektrische installaties en de bekabeling. De schuiven worden langzaam gesloten en geopend. Elk van de bewegingen duurt maximaal een uur. De gehele kering wordt bediend vanuit een centraal bedieningsgebouw, waarin tevens de dieselcentrale, de werkplaats en voorzieningen voor de voorlichting zijn ondergebracht. De mogelijkheid bestaat om, indien dit gewenst mocht zijn, maatregelen te nemen ter verbete ring van de afvoercoëfficiënt. De kosten daarvan zijn niet begrepen in de geraamde 165

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 47