Kostenbewaking en planning De financiële voorwaarden voor de bouw van de stormvloedkering en de wijze waarop die worden nageleefd, vormen het onderwerp van dit hoofdstukje. Toen het parlement in 1976 besloot dat de Oosterschelde niet met een dichte dam maar met een doorlatende constructie zou worden afgesloten, werd daarbij onder andere een financiëleontbindende voorwaarde gehanteerd. Hieruit vloeide voort dat, gerekend vanaf 1 januari 1974, het gehele Oosterscheldeproject niet méér mocht gaan kosten dan f4,8 miljard op het prijspeil van begin 1976. De in 1976 gemaakte ramingen berustten op de toenmalige, veelal globale inzichten in ontwerp en uitvoeringswijze. Bij het voortschrijden van de tijd en naarmate de kennis toenam door studie en onderzoek, werd het ontwerp op tal van punten fundamenteel gewijzigd en nader gedetailleerd. Dit proces leidde aan de ene kant tot stijgingen en aan de antfere kant tot dalingen van de geraamde kosten. Getracht moest worden, de stijgingen te compenseren door dalingen. Om dit proces te kunnen beheersen werd en wordt gebruik gemaakt van zogenaamde taakstellende budgetten, anders gezegd een taakstellend financieel plan dat aangeeft hoeveel geld een organisatie mag gebruiken voor het uitvoeren van de haar opgedragen taken. De verantwoordelijkheid voor de bewaking van het budget voor de bouw van de Oosterscheldekering berust bij de Project Groep Stormvloedkering. Deze P.G.S. heeft de bewaking van de onderdelen van het budget weer gedelegeerd naar onder haar ressorterende projectgroepen. Het budget voor de Oosterscheldekering maakt anderzijds zelf weer deel uit van het totale Oosterschelde- budget dat bewaakt wordt door de Bege leidingsgroep Oosterschelde. De verdeling van de budgetten over de projectgroepen is erop gericht dat in de gehele organisatie een scherp kostenbesef wordt gestimuleerd, en dat het zoeken naar besparingen ter dekking van kostenstijgingen plaatsvindt op het niveau waar de consequenties daarvan het beste kunnen worden ingeschat. Wanneer het een organisatie-eenheid niet lukt om binnen het opgedragen budget te blijven, dan wordt de budgetoverschrijding gemeld aan het naast hogere niveau. Daar kan dan worden bezien of het mogelijk is de budgetoverschrijding te compenseren door budgetonderschijdingen bij andere organisatie-eenheden binnen de hogere eenheid, of men kan trachten binnen de eigen bevoegdheden besparingen te zoeken door prioriteitstelling. Blijkt het niet mogelijk om de budgetover schrijdingen te compenseren, dan wordt dit weer gemeld aan het daarboven liggende niveau, waar eenzelfde proces wordt doorloper als hierboven beschreven. Het spreekt voor zich dat voor de beheersing van dit gehele proces financiële informatie- en rapportagestromen van essentieel belang zijn. Deze financiële informatie- en rapportage stromen bestaan voornamelijk in zogenaamde bestedingsplannen en daaraan ten grondslag liggende financiële voortgangsrapportages. Eens per jaar wordt door de ontwerpers het vigerend ontwerp van de Oosterscheldekering vastgesteld, alsmede de benodigde soorten en hoeveelheden materialen en de toe te passen uitvoeringsmethodieken. Aan de hand daarvan worden door de kostprijsafdelingen nieuwe kostenramingen opgesteld. Het totale resultaat van deze excercitie wordt vastgelegd in de 174

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 56