Summary zeer hoge nauwkeurigheden bereikt. Onder water wordt veel gebruik gemaakt van sonar- technieken. Toch blijven daarnaast duikers onmisbaar. De Voorspellingssystemen vereisen afzonderlij ke aandacht. De condities waaronder de zeer gevoelige plaatsingsoperaties in de Ooster- scheldemond kunnen plaatsvinden, zijn beperkt. In samenwerking met het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut is dan ook speciaal voor dit doel een instituut opgericht dat op de Oosterschelde gerichte weer- en werkbaarheidsvoorspellingen doet, en die verspreidt in de vorm van hydro-meteo-bulle- tins, als routine drie keer per etmaal, maar met aanvullingen op aanvraag. De coördinatie tussen het werkfront en de voorspellers is toevertrouwd aan de Uitvoerings Post Storm vloedkering op het werkeiland Neeltje Jans. De Technische uitvoering van het werk in de Oosterscheldemond vereist een complexe organisatie, waarbinnen allerlei projectgroepen redelijk zelfstandig kunnen optreden, met hulp van stafgroepen, en gecoördineerd door de projectleiding. De bijzondere wijze waarop de stormvloedkering tot stand moet worden gebracht, maakte een bijzondere contractvorm noodzakelijk, het zogenaamde raamcontract, waarbij aannemer en opdrachtgever zich verbinden tot langdurige samenwerking volgens vooraf overeengekomen regels. De deelcontracten worden in een later stadium gespecificeerd. Sommige onderdelen, zoals de aankoop van materialen, zijn buiten dit contract gehouden, om beter op de markt te kunnen reageren. In dit hoofdstuk wordt voorts ingegaan op de besluitvorming onder moeilijke uitvoeringsomstandigheden. Kostenbewaking en planning zijn twee cruciale aspecten van het management achter de bouw van de Oosterscheldekering; eens te meer bemoeilijkt door het feit dat de financiële voorwaarden werden vastgesteld in 1976, toen het ontwerp van de kering nog maar globaal bekend was. De verschillende projectgroepen werken met taakstellende budgetten, waarbin nen financiële tegenvallers zo mogelijk moeten worden opgevangen. Er is een informatie- en rapportagestroom op gang gebracht, die ervoor zorgt dat zowel de bestedingen als de planning steeds tijdig ter kennis komen van de hogere organisatie-eenheden. In de Epiloog van dit themanummer wordt het Oosterscheldeproject gerelateerd aan de maatschappelijke veranderingen van de laatste jaren. Tevens wordt iets gezegd over de samenhang van tijd, geld en kwaliteit bij projecten als het onderhavige. Special edition on the Oosterschelde barrier The 'Introduction' reviews the historical development of the design of the Oosterschelde barrier; starting with the reconsideration of the plan in 1974 and ending with the final version of the pier-design in 1979. The most important problems that came into consideration were, on the one hand, the foundation and, on the other hand, the pre-fabrication of the piers which were to form the backbone of the entire barrier. This chapter explains how the adopted methods of manufacturing and positioning of the piers as well as the manner in which the foundationbed would be composed resulted in the construction of numerous purposebuilt working vessels. These were: a compaction pontoon, a vessel to dump rubble and quarry stones, a lifting rig and a mooring and cleaning pontoon. Photographs and descriptions of these vessels can be found on special pages throughout this issue. As soon as it was decided that pre-fabrication would be applied on a large scale, the question of 'Standardisation' became an important issue. The second article of this bulletin deals with this subject. The causes of dimensional deviations are inventarised in this article and subsequently sub-divided into deviations occurring during manufacture and positioning on the one hand and deviations resulting from settling during the final stage on the other. It has been assumed statistically that all dimensional deviations follow a normal distribution pattern of expectancy and standard deviation. During construction only partial use of the tolerance rate is allowed. However, in this case, it will be possible to correct deviation that occur up to and including the actual pier-positioning by adapting those component that must fit between two piers. The most important factor, with regard to the acceptable rate of tolerance is the required width of the rabbet for the gates. In practice, this tolerance system acts as a number of interrelated inspection criteria, whereby set criteria for approval apply to each action in such a manne that cheap procedures have smaller margins than the more expensive ones. The next article, dealing with 'Design and 178

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 60