de 'Macoma'. De tegelmatfa-
briek bevindt zich in de fase
van inbedrijfstelling. De
installaties hebben proefge
draaid. De eerste mat is
gemaakt, en opgerold op de
rol.
In voorbereiding is het door-
baggeren van de dijken tussen
de compartimenten I en II, en
II en III van het bouwdok
Schaar. De uitvoering vindt
plaats in het voorjaar van
1983.
Van 56 pijlers is thans het
betonwerk gereed; er resteren
dus nog 10 pijlers, waarvan de
werkzaamheden al in een
vergevorderd stadium zijn. Er
wordt overwogen om de
compartimenten II en III
gelijktijdig te inunderen,
hetgeen uitvoeringstechnische
en financiële voordelen heeft,
maar of een en ander qua
planning haalbaar is, zal mede
afhankelijk zijn van de voort
gang van andere werkzaamhe
den.
In compartiment IV is begin
augustus begonnen met de
produktie van de dorpelbalken.
De werkzaamheden lopen
volgens plan; de eerste
vloeren zijn reeds gestort.
Werkterreinen worden inge
richt, portaalkranen verzwaard,
en funderingen gestort voor
de produktie van betonelemen
ten op het werkterrein te Kats.
Op 1 januari 1983 moet de
produktie daar beginnen.
Op 2 augustus werd begonnen
met werkzaamheden aan het
dienstengebouw. Het grond
werk is inmiddels gereed, en
de eerste betonproeven voor
de fundering van de hoogbouw
worden gestort.
In de verslagperiode werden
ten behoeve van de uitvoering
van de Oosterscheldekering
verscheidene praktijkproeven
verricht.
Te Schelphoek werd met
behulp van een 100-tons
trekbank nagegaan wat de
invloed is van smering,
vervuiling en roestvorming op
182
de grootte van het aandraai-
moment van de klembouten
voor de bevestiging van de
tegels aan de staalstrengen
van de tegelmat.
Tijdens de proefperiode van
de 'Jan Heymans' is gebleken
dat de grindstorter op ontoe
laatbare wijze in trilling
geraakt. Daarom zijn en
worden er proeven uitgevoerd
aan een schaalmodel van de
installatie, met als doel,
mogelijke maatregelen tegen
dit verschijnsel op hun waarde
te testen.
Verder is in het bassin te
Schelphoek onderzoek uitge
voerd naar aanleiding van de
schade die is toegebracht aan
het bovendoek van een
proefmat in het sluitgat, toen
hij verdicht werd met de
'Cardium'. Verwacht mag
worden dat de voorgestelde
wijzigingen aan de vormge
ving van de trilplaten tot
gevolg hebben dat in het
vervolg geen schade meer zal
voorkomen.
In de stroomgoot in Lith wordt
momenteel de stabiliteit
onderzocht van het grind
30/60 mm ter plaatste van de
aansluiting op de filtermat.
Fotoverantwoording
Jaap Wolterbeek 122, 139,
141, 146, 151, 154, 157, 164,
167
Willem Diepraam 127, 129,
156, 171
Bart Hofmeester 137, 153, 173
Rijkswaterstaat 143, 145