Ontwerp en bouw van het bijzondere materieel Het ontwerp van de werktuigen die voor de uitvoering van de stormvloedkering zijn gebouwd, is niet los te denken van het ontwerp van de kering zelf. Zij zijn het gereedschap dat speciaal ontworpen moest worden voor de realisering van deze ongebruikelijke construc tie. Dit is in de Nederlandse waterbouwkundige praktijk bepaald geen nieuw verschijnsel. Men denke aan de kraaneilanden 'Kraanvogel' en 'Lepelaar', die gebouwd en gebruikt zijn voor de aanleg van de havendammen van IJmuiden, en aan de blokkenschepen 'Norma' en 'Libra', die tijdens de bouw van de nieuwe havenmond van Rotterdam veel aandacht trokken. Zo werd ook de hijsbok 'Ir. Snip', jarenlang de grootste drijvende bok in Nederland, speciaal gebouwd Voor de Zeelandbrug. Geldt in het algemeen voor het ontwerp van iedere civiele constructie dat er een intensief samenspel moet zijn tussen de ontwerpers en de bouwers, hier is dat wel in het bijzonder het geval geweest. Zodra bij het ontwerpen van de Oosterscheldekering varianten ten tonele gebracht werden die nieuw gereedschap noodzakelijk maakten, moesten onverwijld ook de materieelontwerper en soms ook de materieelbouwer in het overleg betrokken worden. Deze fase kenmerkt zich dan ook door een intensieve samenwerking tussen de ontwerpers van de constructie en die van het materieel, temeer daar een groot aantal varianten in het ontwerp en/of de uitvoerings methode de revue passeerde. Na een analyse van de voor- en nadelen van de verschillende alternatieven blijft er doorgaans één over. Is de keuze minder duidelijk, dan worden vaak de twee meest aansprekende varianten nog verder uitgewerkt en wordt de keuze in een later stadium gemaakt. De hoofdlijnen van het bouwkundige ontwerp staan op dat ogenblik doorgaans vast. Dan kan het programma van eisen voor het materieel worden opgesteld, waarna de materieelontwer- pers zich redelijk zelfstandig aan hun taak kunnen wijden. Goede verslaggeving van 138 voortgangsbesprekingen, ad-hoc-besprekingen over knelpunten of over wijzigingen in het programma van eisen waarborgen verder een optimale afstemming van het materieelontwerp op het constructie-ontwerp en de gekozen uitvoeringsmethode. Als de materieelontwerpers eenmaal volop aan het werk zijn, dient vaak nog de beslissing genomen te worden tussen algehele nieuw bouw of de mogelijkheid bestaand materieel om te bouwen of om uit bestaande componen ten een nieuw werktuig te realiseren. Bij de bouw van werkschepen voor de Ooster scheldekering zijn al vele varianten voorgeko men. Zo vereiste het ontwerp van de fundering en de pijlers door de grote schaal ervan en het specifieke uiterlijk grote investeringen in nieuwbouw van materieel: de mattenlegger 'Cardium' en het hefschip 'Ostrea'. Voor de montage van de bovenbouw van de kering was eveneens nieuwbouw noodzakelijk van een zeer grote drijvende hijsbok, de 'Taklift IV', doch het ontwerp was niet nieuw: in feite hebben we hier te maken met een extrapolatie van bestaande hijsbokken. Het materieel voor de opbouw van de drempel valt voor een groot deel te beschrijven als aangepast bestaand materieel of als een combinatie van verbouwing van bestaand materieel met nieuw ontwikkelde componenten zoals de toplaagstorter. In fig. 1 is het materieel volgens deze onderver deling gegroepeerd, waarbij ter illustratie tevens de orde van grootte van de investering is aangeduid. Een groot gedeelte van het hier besproken materieel is zo uniek en specifiek, dat het voor een zeer groot gedeelte op dit werk moet

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 20