va iet zogenaamde hooggefundeerde type en
be aan uit een oplegsloof, een front en
vlf gelwanden.
Df indhoofden worden eveneens gefundeerd
op talen palen, echter met een diameter van
0, n, die wel voorzien zijn van een bodemplaat.
N iet heien worden de palen gevuld met
z; d, terwijl de verbinding met de sloof op
d ilfde wijze tot stand wordt gebracht als bij
d lijiers.
L iingen- en verkeersbrug
functie van de leidingen-en verkeersbrug is
ledig. Er worden een aantal leidingen over
c eid, via deze brug is de westzijde van het
f ekraksluizencomplex in noodgevallen snel
t ereiken voor brandweer en ambulance en
vormt voor recreanten de toegang tot de
dtong tussen de beide kanalen,
de leidingenstraat ligt momenteel nog maar
i leiding: een olieleiding met een diameter
600 mm. Voor de constructie van de
venbouw is een kostenvergelijking gemaakt
sen een ter plaatse te storten trogligger in
orgespannen beton en een constructie
mengesteld uit voorgespannen balken. Een
schil in kosten tussen deze varianten was
uwelijks aantoonbaar zodat de keuze mede
esthetisch oogpunt is gevallen op de ter
:atse te storten trogligger. De leidingen- en
keersbrug ligt niet in bestaande aansluitin-
n, zoals dit bij de overige verkeersbruggen
geval is. De hoogteligging kon ook lager
ozen worden, en wel zo dat baggermaterieel
r het onderhoud van het kanaal er nog net
lerdoor kan. Om ter plaatse van de werkwe-
voldoende doorrijhoogte te verkrijgen
moeten de wegen hier enigszins lager worden
aangelegd.
De brug is 134 m lang; hij is onderverdeeld in
twee eindvelden van 22 m en 3 tussenvelden
van 30 m, dus zoals bij de overspanningen van
de overige verkeersbruggen. De totale hoogte
van de brug bedraagt 1,56 m en de breedte 8
m. De weg is 4 m breed, terwijl voor de
leidingen een ruimte van 2,20 x 1,20 m beschik
baar is. De bovenbouw is samengesteld uit drie
wanden met een dikte van respectievelijk 0,55,
0,70 en 0,55 m, met daartussen vloeren die in
het verkeersgedeelte 0,25 m dik zijn, en in het
leidingengedeelte 0,20 m.
Om een economisch gebruik van de bekisting
te verkrijgen zal de brug in drie gedeelten
worden gestort. Ter plaatse van de stortvoegen
worden de voorspankabels afgespannen en
doorgekoppeld.
Het leidingengedeelte wordt afgedekt met
betonnen platen. In een aantal van deze platen
worden stalen luiken aangebracht ten behoeve
van de periodieke inspectie van de leidingen.
De lengteverandering van de leidingen als
gevolg van temperatuurwisselingen kan
worden opgenomen door vervorming van de
leiding in de grond, zodat expansieruimten in
de brug niet nodig zijn.
De olieleiding wordt opgelegd op glij-opleggin-
gen, hart op hart 10 meter van elkaar.
Vorm en constructie van de pijlers en landhoof-
den zijn nagenoeg gelijk aan die van de overige
verkeersbruggen, met dit verschil, dat de
landhoofden op betonnen palen worden
gefundeerd. De diameter van de stalen palen
bedraagt 0,80 m.
De leidingen komen boven de grond uit de
brug en verdwijnen dan in de grond. Als er
later leidingen worden aangelegd zal hiervoor
219