stabiliteit van de afdeklaag van de ruimte tussen de funderingsmatten gedurende een korte periode in de bouwfase is na de verslagperi ode een oplossing gevonden. Begin 1983 vindt hier afronden de besluitvorming over plaats. De proefperiode van het bedrijf met de 'Cardium' en de 'Jan Heymans' is medio november afgerond. In totaal werden drie onder- en twee bovenmatten gelegd. De vereiste nauwkeurigheid werd ruimschoots gehaald. Op 23 november is de eerste mat gelegd. Tijdens het opschonen voor het verdichten werd hij evenwel beschadigd. Maatre gelen in de vorm van aanpas singen aan de opschoonkop- pen zijn genomen, om dit in de toekomst te voorkomen. Tot nu toe kon de gewenste voortgangssnelheid nog niet gehaald worden. Naast algemene aanloopproblemen zijn als belangrijkste oorzaken aan te merken beschadiging van de eerste mat, het storm achtige weer, mechanische storingen en problemen met stortsteen aan de voet van de damaanzet Roggenplaat- Noord. Ook het ontwerp van de drempel is nagenoeg gereed. De steenstorters zijn in aan bouw. Voor het in te zetten peilsysteem wordt een keuze voorbereid. De bewerktuiging van de trilplaat voor het verdichten van de ruimte tussen de funderingsmatten wordt aanbesteed. De hierbij behorende ontzandingsinstal- latie is verder ontwikkeld. Het ontwerp zal in modelproeven worden getest. Een keus is gemaakt voor ponton en lieren van de toplaagstorter. De kraan is besteld. Het transportsysteem van stenen van het depot naar de kraan wordt verder uitge werkt. De toplaagstorter wordt medio 1983 op het werk verwacht. De aanvoer van breuksteen uit Duitsland en Finland vond goede voort gang. Tot eind 1982 werd in totaal bijna een kwart miljoen ton aangevoerd. De proefperioden van de 'Ostrea', de 'Macoma' en de 'DOS I' verlopen voorspoedig. Met de 'Ostrea' is tijdens vaarproeven onderzoek gedaan naar de gewenste vaargeulbreedte van de Grote Vuilbaard. Tijdens de beproe vingen is gebleken dat de blikken zool van de pijlers plaatselijk losraakt. Er zijn maatregelen genomen om de pijlers alle van dit blik te kunnen ontdoen. De 'Macoma' heeft te kampen met scheurende buffers. Binnenkort wordt de construc tie aangepast. De koppelproe- ven met de 'Ostrea' en de 'Donax I' kunnen dan worden voortgezet. De 'Donax I' heeft met goed gevolg afrolproeven met corrigerende tegelmatten gedaan op het asfaltmastiek in de Schaar. Eind december heeft het laatste stort van de 66e pijler plaatsgevonden. De afwerking duurt tot Pasen. Daarna kunnen de compartimenten 2 en 3 gelijktijdig geïnundeerd worden. Het betonwerk van het bedie ningsgebouw, het 'Ir. J. W. Topshuis', verloopt volgens plan. Het keldergedeelte is gereed en in juni wordt begonnen met de af bouwwerk zaamheden. In Kats wordt op 1 januari begonnen met de produktie van verkeerskokers. De bouw van hamerstukken en boven balken is in voorbereiding. In compartiment 4 vordert de bouw van onderbalken volgens plan. De meetsystemen van het bijzondere materieel voldoen goed. De nauwkeurigheden, die gehaald worden, zijn hoog. Op de 'Cardium' is vlak voor het einde van het jaar overge schakeld op het definitieve plaatsbepalingssysteem. Bagger- en matlegspecialistei beschikken nu over optimale informatie. De meetsystemen voor de toplaagstorter, de stortsche- pen en de verdichtingspontoi zijn in ontwikkeling. Voor het peilen van de drempi I wordt een zeer nauwkeurig werkend systeem ontworpen Dit zal worden aangebracht o de 'Scholekster'. Medio 1983 zal het operationeel zijn. De 'Portunus' heeft zijn nut reeds in de praktijk bewezen. Rond de jaarwisseling is dit onderwatervoertuig uitgerust met een inspectie-arm. Hiermee kunnen ook plaatser geïnspecteerd worden, waar het voertuig slechts op afstan i bij kan. Voor het opslaan en verwerke i van de stroom van meetgegr vens is het computereentrurr Commeet opgericht. In het proefbassin in Schelp- hoek is onderzoek gedaan m t de onderwaterwerkkamer. D proeven worden voortgezet onder natuurlijke omstandig heden. Tevens is nagegaan welke reparatiemogelijkhede er zijn voor schade aan de grindzakken van de pijlers. Gebleken is dat de gevolgen kunnen worden bestreden met een stapeling van kleine grindzakken. Fotoverantwoording King Air Foto 214 Aero Camera 213 G.v.d. Bliek 187 Rijkswaterstaat bureau reprografie 184 Willem Diepraam 192 226

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 46