stabiliteit van de afdeklaag
van de ruimte tussen de
funderingsmatten gedurende
een korte periode in de
bouwfase is na de verslagperi
ode een oplossing gevonden.
Begin 1983 vindt hier afronden
de besluitvorming over plaats.
De proefperiode van het
bedrijf met de 'Cardium' en de
'Jan Heymans' is medio
november afgerond. In totaal
werden drie onder- en twee
bovenmatten gelegd. De
vereiste nauwkeurigheid werd
ruimschoots gehaald. Op 23
november is de eerste mat
gelegd. Tijdens het opschonen
voor het verdichten werd hij
evenwel beschadigd. Maatre
gelen in de vorm van aanpas
singen aan de opschoonkop-
pen zijn genomen, om dit in de
toekomst te voorkomen.
Tot nu toe kon de gewenste
voortgangssnelheid nog niet
gehaald worden. Naast
algemene aanloopproblemen
zijn als belangrijkste oorzaken
aan te merken beschadiging
van de eerste mat, het storm
achtige weer, mechanische
storingen en problemen met
stortsteen aan de voet van de
damaanzet Roggenplaat-
Noord.
Ook het ontwerp van de
drempel is nagenoeg gereed.
De steenstorters zijn in aan
bouw. Voor het in te zetten
peilsysteem wordt een keuze
voorbereid. De bewerktuiging
van de trilplaat voor het
verdichten van de ruimte
tussen de funderingsmatten
wordt aanbesteed. De hierbij
behorende ontzandingsinstal-
latie is verder ontwikkeld. Het
ontwerp zal in modelproeven
worden getest.
Een keus is gemaakt voor
ponton en lieren van de
toplaagstorter. De kraan is
besteld. Het transportsysteem
van stenen van het depot naar
de kraan wordt verder uitge
werkt. De toplaagstorter wordt
medio 1983 op het werk
verwacht. De aanvoer van
breuksteen uit Duitsland en
Finland vond goede voort
gang. Tot eind 1982 werd in
totaal bijna een kwart miljoen
ton aangevoerd.
De proefperioden van de
'Ostrea', de 'Macoma' en de
'DOS I' verlopen voorspoedig.
Met de 'Ostrea' is tijdens
vaarproeven onderzoek
gedaan naar de gewenste
vaargeulbreedte van de Grote
Vuilbaard. Tijdens de beproe
vingen is gebleken dat de
blikken zool van de pijlers
plaatselijk losraakt. Er zijn
maatregelen genomen om de
pijlers alle van dit blik te
kunnen ontdoen.
De 'Macoma' heeft te kampen
met scheurende buffers.
Binnenkort wordt de construc
tie aangepast. De koppelproe-
ven met de 'Ostrea' en de
'Donax I' kunnen dan worden
voortgezet. De 'Donax I' heeft
met goed gevolg afrolproeven
met corrigerende tegelmatten
gedaan op het asfaltmastiek in
de Schaar.
Eind december heeft het
laatste stort van de 66e pijler
plaatsgevonden. De afwerking
duurt tot Pasen. Daarna
kunnen de compartimenten 2
en 3 gelijktijdig geïnundeerd
worden.
Het betonwerk van het bedie
ningsgebouw, het 'Ir. J. W.
Topshuis', verloopt volgens
plan. Het keldergedeelte is
gereed en in juni wordt
begonnen met de af bouwwerk
zaamheden.
In Kats wordt op 1 januari
begonnen met de produktie
van verkeerskokers. De bouw
van hamerstukken en boven
balken is in voorbereiding. In
compartiment 4 vordert de
bouw van onderbalken
volgens plan.
De meetsystemen van het
bijzondere materieel voldoen
goed. De nauwkeurigheden,
die gehaald worden, zijn
hoog.
Op de 'Cardium' is vlak voor
het einde van het jaar overge
schakeld op het definitieve
plaatsbepalingssysteem.
Bagger- en matlegspecialistei
beschikken nu over optimale
informatie.
De meetsystemen voor de
toplaagstorter, de stortsche-
pen en de verdichtingspontoi
zijn in ontwikkeling.
Voor het peilen van de drempi I
wordt een zeer nauwkeurig
werkend systeem ontworpen
Dit zal worden aangebracht o
de 'Scholekster'. Medio 1983
zal het operationeel zijn.
De 'Portunus' heeft zijn nut
reeds in de praktijk bewezen.
Rond de jaarwisseling is dit
onderwatervoertuig uitgerust
met een inspectie-arm.
Hiermee kunnen ook plaatser
geïnspecteerd worden, waar
het voertuig slechts op afstan i
bij kan.
Voor het opslaan en verwerke i
van de stroom van meetgegr
vens is het computereentrurr
Commeet opgericht.
In het proefbassin in Schelp-
hoek is onderzoek gedaan m t
de onderwaterwerkkamer. D
proeven worden voortgezet
onder natuurlijke omstandig
heden. Tevens is nagegaan
welke reparatiemogelijkhede
er zijn voor schade aan de
grindzakken van de pijlers.
Gebleken is dat de gevolgen
kunnen worden bestreden
met een stapeling van kleine
grindzakken.
Fotoverantwoording
King Air Foto 214
Aero Camera 213
G.v.d. Bliek 187
Rijkswaterstaat bureau
reprografie 184
Willem Diepraam 192
226