stukgewicht en de afmetingen, de noodzaak zandinsluitingen en piping tegen te gaan en de behoefte aan afsteuning van de zuigmond van de 'Macoma'. De betontegels hebben een horizontaal bovenvlak. Elke hoogtemaat kent als gevolg van het halfsteensverband drie typen: een middentegel, een grote randtegel en een kleine randtegel. De tegels zijn bevestigd aan stalen draagkabels, die de krachten tijdens het oprollen en afzinken moeten overbrengen naar de mattenrol. In de breedte gezien zitten ze paarsgewijs op afstanden van 50 cm. De matstrook begint en eindigt met stalen eindtegels, dunne wigvormi ge tegels, die het oplopen van de 'Macoma'- wielen mogelijk moeten maken; hun hoge gewicht maakt ze ook voldoende stroombesten- dig. Het beschrevene vormt de eigenlijke tegelmat. Om de matstroken op te rollen en daarna weer af te zinken zijn nog een paar componenten nodig, zoals de staart- en kopstukken, maar daarover spreken we straks. De eigenlijke fabricage van de matten omvat het tot één geheel samenstellen van de afzonderlijke constructiedelen van de beide stroken. Per matstrook is dat dus één staart stuk, één staarttegel - die in de praktijk bestaat uit een aantal gietijzeren delen -, honderdachtendertig betontegels, één stalen koptegel - een stalen doos gevuld met beton - en één kopstuk, alles bevestigd aan veertien paar staalstrengen. In het ontwerp is gerekend met de aanmaak en verwerking van 66 tegel- matten. Uitgangspunt bij het bepalen van het fabrica geproces was dat het natte bedrijf bij een normale produktie nooit mag hoeven te wachten op de fabriek. Ergo: de fabricage Fig. 1. Fabriek voor de gepre fabriceerde tegelmatten A lieren voor transport tegelmat B haspels voor de kabels van de tegelmat C ruimte voor verbinding van beugels en kabels D lieren voor wentelen transportcilinder E opslag van blokken F inspectiekelder G rollenbaan H rol J kraan voor kop- en staartbalken moest onafhankelijk zijn van het legbedrijf. In principe kan dit op twee manieren worden bereikt. Allereerst door het gebruik van twee mattenrollen. Terwijl de ene rol bezig is met het leggen van een mat, is de andere rol beschikbaar bij het fabricageproces. Zo werkte men bij de aanmaak en het leggen van de blokkenmatten en de funderingsmatten. De tweede mattenrol vangt dan de produktiever- schillen op. Is er maar één mattenrol dan dient zo snel bij de mattenfabriek geladen te kunnen worden, dat de natte cyclus niet in gevaar komt. De mat moet dan dus geheel op de wal klaar gemaakt kunnen worden. Nu vormt de loswal de buffer in het proces. Alle belangrijke factoren in aanmerking genomen, is bij de tegelmat gekozen voor gebruik van maar één rol. Vooral qua investe- 186

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 6