mat op de rol
tgen bleek deze oplossing aantrekkelijk. De
'atstroken worden met behulp van hulp-houd-
ren en ingeschoren draden stapsgewijs over
montageplaats getrokken en van achteren
aar voren bewerkt tot tegelmatten, in die zin
at het eigenlijke begin van de mat wordt
avormd door het staartstuk,
len heeft ervan afgezien de staarttegel zo uit
te voeren dat de mat daaraan vooruit getrokken
an worden. De staarttegels zouden dan
aanzienlijk gecompliceerder en duurder
teworden zijn. Beter leek het om een bij elke
mat opnieuw bruikbare extra-balk toe te
passen: het staartstuk.
Aan dit staartstuk worden paarsgewijs de
staaldraadstrengen bevestigd, en met behulp
van een eenvoudige spaninrichting op ongeveer
gelijke spanning strak gehouden. Na het
monteren van de staarttegels moeten de
betontegels worden aangebracht. Een vorkhef
truck haalt de benodigde tegels uit het depot
en zet ze in de juiste volgorde onder de
railbaan van de tegelplaatser. Dit is een
hydraulisch aangedreven en nauwkeurig
positioneerbare loopkat, voorzien van een
speciale klem, waarmee hij de betontegels met
hun gecompliceerde vorm zonder beschadiging
kan oppakken en vervolgens op de staaldraden
plaatsen. Als de tegels volgens het voor elke
strook verschillende patroon nauwkeurig zijn
gepositioneerd, worden ze aan het staalstren-
genpaar bevestigd. Dit moet van onderaf
gebeuren. In de montagekelder staat daartoe
een luchtgedreven moeraanzetter opgesteld, of
liever aan volledig gebalanceerde zwenkarmen
opgehangen, waarmee de bevestiging op
nauwkeurige en betrekkelijk gemakkelijke wijze
kan worden verricht. Ondanks de hoge werk-
nauwkeurigheid vindt regelmatig controle
plaats.
Om het vooruittrekken van de matstroken
gemakkelijker te laten verlopen, zijn achter de
matstroken rollenbanen voorzien, lang genoeg
om een complete matstrookte kunnen opne
men. Aan het eind van de mat worden de
koptegel en vervolgens het kopstuk gemon
teerd. De mat is dan klaar om opgerold te
worden.
De fabriek werkt in een enkele ploeg. Met acht
man kan in drie werkdagen één gehele tegelmat
geproduceerd en opgerold worden. Het
plaatsingstempo van de pijlers vereist dat er
gemiddeld elke week een tegelmat gelegd kan
worden. Omdat de constructie van de mat
betrekkelijk eenvoudig is, en de cyclustijd niet
extreem kort is, kon met de geschetste betrek
kelijk eenvoudig produktie-opzet worden
volstaan. Mocht het door bijzondere omstandig-
187