2e RIJ TEGELS
15 m m
F~^éSSêQg^
40 m m [II
ig. 2. De tegels en hun
evestiging aan de mat
rnnen halen waren ingrijpende wijzigingen
an de loswal van de blokkenmatfabriek
oodzakelijk.
Wanneer de tegelmat is opgerold, kan onmid-
ellijk begonnen worden met de fabricage van
e volgende mat. Met behulp van de loswal-
raan worden daartoe de staartstukken in de
tartpositie gebracht. Vervolgens worden de
erdraden van de hulplieren aangebracht,
vaarna de matstroken zich weer laten samen
stellen.
iet leggen van de mat
De tegelmatten worden gelegd door de 'Donax
die hiertoe gekoppeld is aan de 'Macoma'.
Het leggen geschiedt vlak voor de pijlerplaat
sing. We gaan uit van een situatie waarin de
Donax I' al gekoppeld ligt aan de 'Macoma' en
de mattenrol is ingevaren. De beide matstroken
moeten uitermate nauwkeurig gelegd worden,
zo nauwkeurig mogelijk. Bovendien mag onder
geen voorwaarde het bovendoek van de
bovenmat tijdens het matleggen beschadigd
worden, bijvoorbeeld als gevolg van bewegin
gen tijdens het leggen tussen matstroken en
bovenmat.
De enige mogelijkheid om deze kwaliteit te
realiseren, bleek het gebruik van een zware
kopbalk, die geplaatst wordt voordat het
eigenlijke leggen begint. De kopbalk fungeert
dan als ankerpunt tijdens het afrollen van de
beide matstroken. De positie van de kopbalk
kan nauwkeurig worden ingemeten en zonodig
kan hij zelfs opnieuw geplaatst worden. Uit
berekeningen volgde een minimaal gewicht
van 60 ton, maar ook gold: hoe zwaarder hoe
beter.
Gekozen is voor een balkgewicht van 100 ton.
Het meenemen van zo'n zware kopbalk op de
mattenrol heeft grote gevolgen voor de
rol-on-balans en de behandeling van de balk
op de rol. Het meest aantrekkelijk was, de
kopbalk aan boord van de 'Donax I' te houden.
Dit kon gelukkig ook, hoewel het woekeren was
met de ruimte. De 100 ton kon nog juist
gehanteerd worden met behulp van de vier
voormalige verhaallieren van de 'Donax I'. Na
het invaren en vergrendelen van de 'Donax II'
binnen de 'Donax I', worden allereerst de
afzink- en wenteldraden gekoppeld. Daarna is
het mogelijk de rol enigzins te draaien, zodat
het mateinde met de kopstukken aan de
kopbalk gekoppeld kan worden. De elektrische
verbinding met de kopbalk wordt aangebracht,
en vervolgens kan de kopbalk aan de beide
matstroken hangen. Dit gebeurt om te voorko
men dat de matstroken na het losmaken van de
borgen als gevolg van het hoge tegelgewicht
189