kr y -TH llll! lllll iiiii llll 400 360 320 280 240 n 200 - a E 160 z 120 5 z 80 0- O 40 0 I I MM I I I I I I 111 I I I I I I I I I I I I 111 WEEK 3 2 5 7 4 6 e 9 11 10 1 13 15 1 2 14 16 1 18 20 1 23 22 25 24 26 7 29 28 31 33 0 32 3 34 5 37 36 3 39 8 41 0 43 12 44 45 47 46 49 51 8 50 52 onderlinge correcties behoeven te worden toegepast. Een moeilijkheid voor de nauwkeurigheid vormt de invloed van scheepsbewegingen op de diepteregistratie. Gedurende meer dan anderhalf jaar is op twee peilvaartuigen golfcompensatie-apparatuur beproefd, zonder noemenswaardig resultaat. Het golfbeeld rondom de Oosterscheldekering is daarvoor te onregelmatig, de vaartuigen te beweeglijk en de raaiafstanden te kort. Door veelvuldig in hetzelfde gebied te peilen wordt de fout van de weersinvloed zo goed mogelijk geëlimineerd. De totale gemiddelde fout is mede daardoor kleiner dan 1 Verwerking Het peilbedrijf is geautomatiseerd, de inwinning en controle van gegevens geschiedt vooral ten aanzien van diepte en plaats automatisch. Ook de besturing van de vaartuigen in de gewenste richting geschiedt met automatische randappa ratuur, terwijl de gevaren raai en de theoretisch opgegeven raai op een plotter te zien zijn. Alle inwinningsgegevens worden op 'Floppy discs' weggeschreven, waarna ze regelrecht per auto naar het computergestuurde walverwerkings- systeem worden gebracht. Vanwege de toenemende produktie werd het oude walsys- teem Interplot in 1981 vervangen door een nieuw RSX-Interplot systeem op de nieuwe locatie Damvak Geul. Het systeem is in staat om 250 km raailengte per dag aan ingewonnen gegevens te verwerken in acht uur. Deze opname staat gelijk aan de piekproduktie van drie vaartuigen; aangezien in 1981 een topproduktie is voorgekomen van 120 km met 2 vaartuigen moet het systeem toereikend zijn, ook voor toekomstige vragen. Fig. 4. Weekproduktie van he peilbedrijf Er zijn twee snelle piotmachines voor het tekenwerk. De voornaamste verwerkingsvor men zijn profielen en overzichten; ook worden dagelijks de hoeveelheden gestorte en nog aan te brengen materialen berekend. Indien de walverwerking zou stagneren is beperkte verwerking aan boord mogelijk. Voor de verwerking zijn drie waloperators werkzaam in het Computer Centrum. Goede afstemming tussen de opnames van de vaartuigen en de verwerkingsafdeling heeft ertoe geleid dat de klanten - directie en aannemer-zonder noemenswaardige over schrijding van de 8-urige werkdag hun produk- ten op tijd in huis hebben. Om in de toekomst de in te zetten vaartuigca paciteit en het personeelsbestand te kunnen plannen, is onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de produktie op te voeren. Allereerst werd vanaf medio 1979 aan de hand van gegevens zowel aan boord als aan de wal, de opnameproduktie gevolgd. Aan de hand van de resultaten zijn maatregelen genomen om het aantal improduktieve uren zoveel mogelijk te beperken. Zo werden de vaartuigen waar mogelijk in de directe omgeving van het werk gestationeerd, en werd er voor gezorgd dat reparatiehellinger en werkplaatsen van de Technische Dienst ter beschikking stonden. Eveneens streefde men naar zo kort mogelijke werfbeurten. Met betrekking tot de personeelsinzet werd gelet o 244

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1983 | | pagina 20